Culturele diversiteit (2007-2008)

De module Culturele diversiteit maakt deel uit van het curriculumonderdeel specifieke geïntegreerde vorming van het derde jaar van de opleiding. In deze specifieke geïntegreerde vorming krijgen die opleidingsonderdelen een plaats waarin de student de competenties, verworven in het eerste en tweede jaar, geïntegreerd leert toepassen in een meer complexe context, hier met name de context van de diversiteit. De student leert omgaan met diversiteit. Hij leert de ontwikkeling van (allochtone en kansarme) kinderen in een multiculturele en grootstedelijke context, adequaat en ervaringsgericht begeleiden. De module omvat vier onderwijsactiviteiten: migranten en vluchtelingen- kansarmoede - ICO -veldwerk.. In de onderwijsactiviteit migranten en vluchtelingen ligt het accent op het verwerven en verwerken van informatie rond de culturele achtergronden , de leef- en ervaringswereld van migranten en vluchtelingen In de onderwijsactiviteit kansarmoede ligt het accent op het verwerven en verwerken van informatie rond de leef- en ervaringswereld van kansarmen. In de onderwijsactiviteit ICO ligt het accent op het verwerven en kunnen toepassen van didactische inzichten en methodieken om met diversiteit om te gaan (micro- en mesoniveau). In de onderwijsactiviteit veldwerk ligt het accent op het ontwikkelen van communicatieve en agogische vaardigheden in het omgaan met kansarme en allochtone kinderen en hun ouders in een buitenschoolse context (thuis en vrije tijd) en het kunnen samenwerken met ondersteunende instanties zoals Onderwijsopbouwwerk , OCMW,...

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft de pedagogische en didactische inzichten, vaardigheden en attituden van het eerste en tweede jaar verworven

OO:
11106130
Code:
11106130
Vakcoördinator:
Marijke Vaninbroukx
Semester:
1+2
Studiepunten:
7
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend