De module Culturele diversiteit maakt deel uit van het curriculumonderdeel specifieke geïntegreerde vorming van het derde jaar van de opleiding. In deze specifieke geïntegreerde vorming krijgen die opleidingsonderdelen een plaats waarin de student de competenties, verworven in het eerste en tweede jaar, geïntegreerd leert toepassen in een meer complexe context, hier met name de context van de diversiteit. De student leert omgaan met diversiteit. Hij leert de ontwikkeling van (allochtone en kansarme) kinderen in een multiculturele en grootstedelijke context, adequaat en ervaringsgericht begeleiden. De module omvat vier onderwijsactiviteiten: migranten en vluchtelingen- kansarmoede - ICO -veldwerk.. In de onderwijsactiviteit migranten en vluchtelingen ligt het accent op het verwerven en verwerken van informatie rond de culturele achtergronden , de leef- en ervaringswereld van migranten en vluchtelingen In de onderwijsactiviteit kansarmoede ligt het accent op het verwerven en verwerken van informatie rond de leef- en ervaringswereld van kansarmen. In de onderwijsactiviteit ICO ligt het accent op het verwerven en kunnen toepassen van didactische inzichten en methodieken om met diversiteit om te gaan (micro- en mesoniveau). In de onderwijsactiviteit veldwerk ligt het accent op het ontwikkelen van communicatieve en agogische vaardigheden in het omgaan met kansarme en allochtone kinderen en hun ouders in een buitenschoolse context (thuis en vrije tijd) en het kunnen samenwerken met ondersteunende instanties zoals Onderwijsopbouwwerk , OCMW,... |
De student heeft de pedagogische en didactische inzichten, vaardigheden en attituden van het eerste en tweede jaar verworven