Vakdidactiek wiskunde (2007-2008)

Dit opleidingsonderdeel is specifiek gericht op het leren onderwijzen of aanleren van het vak wiskunde aan jongeren. Je leert de visie kennen op het vakdomein wiskunde, binnen het leerplan van het secundair onderwijs. Je leert specifieke vaardigheden, principes, didactische materialen, handboeken, didactische werkvormen, software, ... kennen en gebruiken die typisch zijn voor dit vakdomein. Dit onderdeel staat in het eerste jaar van de opleiding op het programma omdat het gaat om inzichten en vaardigheden die je van bij het begin van je opleiding nodig hebt om het vak te kunnen aanleren tijdens je stages in het secundair onderwijs. In het eerste jaar komen deze inzichten en vaardigheden daarom in een apart opleidingsonderdeel aan bod en worden ze geïntegreerd toegepast in de praktijkateliers. In het tweede jaar is vakdidactiek geen apart onderdeel meer, maar wordt het geïntegreerd in het onderwijsvak en in de praktijkateliers.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je hebt een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Je bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heb je een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheers je deze leerstof ook inzichtelijk.

OO:
11106858
Code:
11106858
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend