Het opleidingsonderdeel muziek maakt deel uit van de specifieke vaardigheidsroute van het curriculum. In deze 'route' komen vaardigheden aan bod uit de vijf muzische domeinen: beeld, media, drama, muziek, beweging. Via deze route verwerft de student de vaardigheden die hij nodig heeft om als leraar kleuteronderwijs de ontwikkeling van kleuters op alle domeinen creatief en muzisch te kunnen begeleiden.
In het eerste en tweede jaar komen de verschillende vaardigheden in afzonderlijke opleidingsonderdelen aan bod. In het derde jaar worden ze geïntegreerd toegepast in het opleidingsonderdeel muzische vorming.
Het opleidingsonderdeel muziek richt zich op
- het ontwikkelen van de muzikale vaardigheid van de student zelf,
- de didactiek om de ontwikkeling van muzikale vaardigheid bij kleuters te begeleiden
- het verwerven van een gefundeerde persoonlijke visie op de waarde van muziek en muzikale opvoeding in het kleuteronderwijs, het onderwijs en de maatschappij.
In het eerste jaar ligt het accent op
- Het ontwikkelen van de zangstem
- Het leren beheersen van een melodisch instrument
- De elementaire principes van de muziekdidactiek
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties