- Het opleidingsonderdeel praktijkatelier bestaat uit
werksessies waarin de student de kans krijgt om
onder begeleiding van docenten de verworven inzichten en vaardigheden te leren
integreren tot een boeiend aanbod op maat van de kleuters van de stageklas.
- De werksessies zijn opgebouwd rond praktijkopdrachten en zijn op die manier een voorbereiding van de stage.
- In het eerste jaar ligt het accent op het
gestructureerd, correct, doelgericht en creatief leren voorbereiden en begeleiden van de verschillende soorten ervaringssituaties waarmee in de reële kleuterklaspraktijk gewerkt wordt.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties