In dit opleidingsonderdeel leert de student onder begeleiding zicht krijgen op het eigen leerproces. Geleidelijk aan verwerft de student de nodige reflectie- en onderzoeksvaardigheden waarmee hij zijn eigen leerproces kan optimaliseren. Deze vaardigheden zijn de voorwaarden voor een verdere professionele ontwikkeling tijdens de uitoefening van het beroep. In het eerste jaar ligt de nadruk op het eigen leerproces met betrekking tot zelfsturing als persoon en als beginnend lesgever.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties