Informatie- en communicatietechnieken (2007-2008)

  • ICT en het bevorderen van een actief, authentiek, werkelijkheidsgericht, samenwerkend leren
  • Websites die erg nuttig kunnen zijn voor een leerkracht.
  • Organisatiemodellen om met ICT in een klassituatie te werken.
  • Software om zelfcorrigerende oefeningen te maken.
  • Een aantal concrete voorbeelden van leeravonturen via ICT.
  • Richtlijnen om op een veilige en wettelijke manier met de computer te werken.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kun je
  • een visie over zinvol ICT-gebruik in de klas en ICT-integratie in de school concretiseren in activiteiten
  • een doelgericht keuze maken uit verschillende kla- en werkmodellen, aangepast aan je situatie
  • verschillende ICT-hulpmiddelen gebruiken om de computer zinvol in de klas te integeren
  • de geziene vaardigheden op een geïntegreerde manier toepassen om de leerlingen een leeravontuur aan te bieden
Als lid van een schoolteam
  • ken je de regels in verband met privacy en copyright
  • kan je een aantal maatregelen treffen om de leerlingen veilig met de computer te laten werken
Als innovator
  • probeer je via samenwerking met de stagementor ICT verder ingang te doen vinden in de school

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De leerstof en vaardigheden van de ICT-cursus in het eerste en tweede jaar worden als voorkennis verondersteld. Je past de geleerde ICT-vaardigheden (tekstverwerking, html, presentatie, rekenblad, Hotpotatoes) op een geïntegreerde manier toe om een boeiend leeravontuur voor leerlingn te ontwerpen.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • Cursustekst: ICT met leerlingen
  • Ondersteunend materiaal op Toledo.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • stage
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: coaching, demonstratie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 permanente evaluatie 100 taak
OA:
11261500
Code:
11261500
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1+2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands