De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- visie op het vak aardrijkskunde en haar maatschappelijke relevantie
- leerplannen
- vakspecifieke didactische eisen: aardrijkskundige leermiddelen, excursie als elementaire werkvorm, het vaklokaal, het werken met mentale kaarten, ...
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student past de vakdidactische principes toe in opdrachten.
- De student werkt vanuit de concrete geografische ruimte.
2. Inhoudelijk expert
- De student kan de juiste termen en begrippen hanteren
- De student kan de verschillende excursievormen onderscheiden.
- De student kent de visie op het vak en werkt opdrachten uit volgens deze visie.
- De student verzamelt, selecteert en bespreekt relevante bronnen i.f.v. de eindtermen en leerplandoelstellingen van de eerste graad in een documentatie- en actualiteitenmap.
3. Organisator
- De student kan de organisatie van het vaklokaal beoordelen volgens de didactische eisen van het leerplan.
4. Cultuurparticipant
- De student kan relevante publicaties rond sociaal-politieke en sociaal-economische thema's identificeren en verbanden leggen met vakgebonden eindtermen en leerplandoelstellingen van de eerste graad.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: atlas
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas, Wolters Plantyn, 2004
Verbist C., Werkatlas Europa, Wolters Plantyn, 1997
Van Hecke E . e.a., Wereldvisie 1, Uitgeverij Pelckmans
Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 2, Uitgeverij Pelckmans
Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 5-6 ASO Wetenschappen, Uitgeverij Pelckmans
Tibau G. e.a., Basisvaardigheden aardrijkskunde 1, De Boeck, 2006
Tibau G. e.a., Basisvaardigheden aardrijkskunde 2, De Boeck, 2007
Leerplannen voor de eerste en tweede graad: vak aardrijkskunde
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- Andere: presentatie, micro-teaching, excursie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
100% permanente evaluatie a.d.h.v. individuele taken of groepswerk
Derde examenperiode: zoals 1ste