Muzische vorming (2007-2008)

De inhoud omvat de volgende onderwerpen: -Wat is muzische Vorming? -Wat zijn de randvoorwaarden? -Hoe ziet een muzische activiteit eruit? -Wat zeggen de Ontwikkelingsdoelen / De leerplannen / Het Ontwikkelingsplan? Concretisering aan de hand van een theatervoorstelling met introductie en verwerking. -Optimaliseren van de eigen muzische vaardigheden in één domein: beeld, drama, beweging, nieuwe media, muziek. -Toepassen van de verworven theorie en uitvoering in een oefenklas. -Toepassen van de verworven theorie en vaardigheden in de zelfstandige stage.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid : - de student kan creatieve denkprocessen bewust hanteren. Kritisch reflecteren : - de student kan kritisch reflecteren over de muzische uitwerking van een kleuteraanbod. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling : - de student kan inzichten in creatieve denkprocessen en het muzisch werken, hanteren. Ingesteldheid tot levenslang leren : - de student kan vanuit een zintuiglijke gevoeligheid zijn beeld over de wereld rondom hem aanscherpen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
teamgericht werken : de student kan vanuit overleg een muzisch aanbod uitwerken en uitvoeren.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - de student kan de muzische mogelijkheden van kleuters stimuleren. Als opvoeder - de student kan een veilig relationeel klimaat scheppen waarin expressiemogelijkheden van kleuters de kans krijgen om te ontluiken. - de student kan kleuters op weg helpen om de eigen expressiemogelijkheden en die van anderen te ontdekken, ermee te experimenteren, ervan te genieten. Als inhoudelijk expert - de student kan de muzische mogelijkheden van kleuters vanuit verschillende invalshoeken aanboren en begeleiden. Als innovator - de student kan nieuwe tendensen op vlak van muzische vorming opvolgen en kan ze gebruiken. Als lid van de onderwijsgemeenschap - de student is op de hoogte van de ontwikkelingsdoelen muzische opvoeding, het Leerplan Muzische Opvoeding en de plaats van muzische vorming in het Ontwikkelingsplan. Als partner van externen - de student kan het aanbod van externe instanties waarmee scholen kunnen samenwerken in functie van de muzische ontwikkeling van kleuters vinden op het www. Als cultuurparticipant - de student kan kinderen gevoelig maken voor en initiëren in het cultureel-esthetisch domein. Attutudes: - de student heeft voldoende beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, creatieve gerichtheid, flexibiliteit, hanteert een correct taalgebruik en is voldoende communicatievaardig.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basiskennis, -vaardigheden en attitudes van het 1ste en het 2de jaar op vlak van: beeldende vorming, muzikale opvoeding, bewegingsopvoeding, taal & drama, nieuwe media, culturele vorming.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- VVKBAO. (1999). Leerplan: Muzische Opvoeding. Brussel: CRKLKO. - VVKBAO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs. - Van der Straeten, E., Van Dijck, G.(2007-2008)..Muzische vorming. Onuitgegeven cursus voor het derde jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
30% practische proef 100% presentatie opdracht
70% presentatie
OA:
11261320
Code:
11261320
Vakcoördinator:
Goele Van Dijck
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands