De inhoud omvat de volgende onderwerpen:
-Wat is muzische Vorming?
-Wat zijn de randvoorwaarden?
-Hoe ziet een muzische activiteit eruit?
-Wat zeggen de Ontwikkelingsdoelen / De leerplannen / Het Ontwikkelingsplan? Concretisering aan de hand van een theatervoorstelling met introductie en verwerking.
-Optimaliseren van de eigen muzische vaardigheden in één domein: beeld, drama, beweging, nieuwe media, muziek.
-Toepassen van de verworven theorie en uitvoering in een oefenklas.
-Toepassen van de verworven theorie en vaardigheden in de zelfstandige stage.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid :
- de student kan creatieve denkprocessen bewust hanteren.
Kritisch reflecteren :
- de student kan kritisch reflecteren over de muzische uitwerking van een kleuteraanbod.
Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling :
- de student kan inzichten in creatieve denkprocessen en het muzisch werken, hanteren.
Ingesteldheid tot levenslang leren :
- de student kan vanuit een zintuiglijke gevoeligheid zijn beeld over de wereld rondom hem aanscherpen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
teamgericht werken : de student kan vanuit overleg een muzisch aanbod uitwerken en uitvoeren.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C07 Lid van schoolteam.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student kan de muzische mogelijkheden van kleuters stimuleren.
Als opvoeder
- de student kan een veilig relationeel klimaat scheppen waarin expressiemogelijkheden van kleuters de kans krijgen om te ontluiken.
- de student kan kleuters op weg helpen om de eigen expressiemogelijkheden en die van anderen te ontdekken, ermee te experimenteren, ervan te genieten.
Als inhoudelijk expert
- de student kan de muzische mogelijkheden van kleuters vanuit verschillende invalshoeken aanboren en begeleiden.
Als innovator
- de student kan nieuwe tendensen op vlak van muzische vorming opvolgen en kan ze gebruiken.
Als lid van de onderwijsgemeenschap
- de student is op de hoogte van de ontwikkelingsdoelen muzische opvoeding, het Leerplan Muzische Opvoeding en de plaats van muzische vorming in het Ontwikkelingsplan.
Als partner van externen
- de student kan het aanbod van externe instanties waarmee scholen kunnen samenwerken in functie van de muzische ontwikkeling van kleuters vinden op het www.
Als cultuurparticipant
- de student kan kinderen gevoelig maken voor en initiëren in het cultureel-esthetisch domein.
Attutudes:
- de student heeft voldoende beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, creatieve gerichtheid, flexibiliteit, hanteert een correct taalgebruik en is voldoende communicatievaardig.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis, -vaardigheden en attitudes van het 1ste en het 2de jaar op vlak van: beeldende vorming, muzikale opvoeding, bewegingsopvoeding, taal & drama, nieuwe media, culturele vorming.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- VVKBAO. (1999). Leerplan: Muzische Opvoeding. Brussel: CRKLKO.
- VVKBAO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
- Van der Straeten, E., Van Dijck, G.(2007-2008)..
Muzische vorming. Onuitgegeven cursus voor het derde jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
30%
|
practische proef
|
100%
|
presentatie opdracht
|
|
|
70%
|
presentatie
|
|
|