Vakdidactiek Fysica (2007-2008)

- Lesvoorbereiding leren opstellen - Werkvormen: onderwijsleergesprek, groepswerk - Eindtermen, leerplannen - Wetenschappelijk werk en onderzoekend leren - Didactische aspecten van demonstraties - Veiligheid - De wetenschappelijke methode

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
  • kan de student een degelijke, gestructureerde lesvoorbereiding opstellen;
  • beheerst de student de techniek van een OLG, en kan hij een demonstratieproef uitvoeren;
  • heeft de student inzicht in de opbouw van leerplannen en kan de student ermee werken;
  • kent de student de doelen van fysicavorming en kan hij het vak situeren in de algemene vorming;
  • kan de student de wetenschappelijke onderzoeksmethode toepassen bij de lesvoorbereiding, in een stageles en tijdens de practica;
  • kan de student het eigen functioneren onderzoeken en de didactische praktijk na reflectie bijsturen.
Als inhoudelijk expert:
  • beheerst de student de inhoud hieronder opgesomd;
  • heeft de student kennis van de didactische aspecten van proeven: doel, methode, aandachtspunten, uitvoering, vraagstelling, foutenanalyse, optimalisatie.
  • kan de student fysicaverschinselen in de leefwereld onderzoeken en verklaren. De student kan de vakinhoud in de context plaatsen.
  • kan de student een deel van de leerstof zelfstandig verwerken.
Als organisator:
  • kan de student vlot en nauwkeurig experimenten organiseren en uitvoeren in overeenstemming met de veiligheidsvoorschriften.
  • maak de student creatief gebruik van ICT bij de studie van de vakinhoud, bij de metingen, en bij de verwerking van meetgegevens in verslagen.
  • kan de student omgaan met de didactische infrastructuur en deze technisch onderhouden.
INHOUD
  • Lesvoorbereiding leren opstellen
  • Werkvormen: onderwijleergesprek, groepswerk
  • Eindtermen, leerplannen
  • Wetenschappelijk werk en onderzoekend leren
  • didactische aspecten van demonstraties
  • Veiligheid
  • De wetenschappelijke methode

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Cursus vakdidactiek Leerplannen:
  • Moderne Wetenschappen - Tweede leerjaar : Wetenschappelijk Werk Brussel - Licap : D/2006/0279/015
  • Fysica Tweede graad ASO : Alle richtingen behalve Wetenschappen - Brussel - Licap : D/2006/0279/055
  • Fysica Tweede graad ASO : Wetenschappen - Brussel - Licap : D/2006/0279/056
Bibliotheek/vakbibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften. Vaklokaal fysica: materieel voor practica; computers

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

De ex cathedra uiteenzettingen beperken zich tot enkele praktische tips en voorbeelden van lesvoorbereidingen en demonstraties. De student wordt aangespoord om zo snel mogelijk zelf of in groep lesvoorbereidingen op te stellen en demonstraties te geven.

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

permanente evaluatie: 40% tweede examenperiode: 60% derde examenperiode: De permanente evaluatie wordt vervangen door een taak.
OA:
11268370
Code:
11268370
Vakcoördinator:
Katrien Vyvey
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands