Ethisch, maatschappelijk, culturele vorming (2007-2008)

Vertrekkende vanuit de actualiteit worden ethische en maatschappelijke vraagstukken behandeld. Deze twee inhouden worden binnen EMCV samen behandeld omdat er een sterke samenhang is tussen deze twee onderdelen. Het onderdeel culturele vorming handelt over het bestaande cultuuraanbod, zowel voor volwassen als voor kleuters. Onderwijsondersteundende kunsteducatieorganisaties worden belicht en het kiezen uit het kultuuraanbod wordt ondersteund.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid : - de student kan, door het volgen van de actualiteit, zich een beeld vormen van de maatschappij en de ontwikkelingen hierbinnen. Informatie verwerven en verwerken : - de student kan informatie over het culturele aanbod opzoeken en hieruit een gevariëerde selectie maken. De student kan de actualiteit volgen vanuit de pers. Kritisch reflecteren : - de student kan een eigen mening vormen en formuleren over de actualiteit. Het vermogen tot communiceren : - de student kan communiceren over maatschappelijk relevante thema's en het cultuuraanbod.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk : - de student kan vanuit de actualiteit onderwijskundig gerelateerde onderwerpen herkennen en deze kaderen in de maatschappelijke context.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
cultuurparticipant : de student kan eigen voorkeuren in verband met het cultuuraanbod verwoorden en kan kritisch reflecteren over het kleuteraanbod.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: cultuurbrochures, kranten en tijdschriften

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • presentatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100% presentatie 100 % presentatie
hoorcolleges coaching
OA:
11267290
Code:
11267290
Vakcoördinator:
Goele Van Dijck
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands