Geschiedenis (2007-2008)

Historische initiatie: chronologische studie van Rome en van de middeleeuwen, opgevat als een globaal historisch overzicht. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan het leren werken met de historische atlas, de tijdbalk alsook geschreven en ongeschreven bronnen. Module 1: Rome: - Italië van 800 tot 500 v.C.; - Latium en Rome tot 509 v.C.; - de republiek; - de vestiging van het principaat; - de keizertijd. Module 2: middeleeuwen: - de wereld buiten Europa: het Byzantijnse rijk en het Arabisch-islamitische rijk; - de Europese Middeleeuwen: politiek-territoriale en institutionele ontwikkelingen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert - De student kan het globale historische referentiekader (tijd, ruimte, domein) verruimen. - De student kan vakspecifieke termen, begrippen en concepten gebruiken die nodig zijn om zich van het verleden een beeld te vormen. - De student kan de kenmerkende ontwikkelingslijnen van de bestudeerde samenlevingen verwoorden en relateren aan historische overblijfselen en het historische referentiekader. - De student is op de hoogte van de actualiteit en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen. - De student heeft inzicht in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijk handelen en toont hierbij respect voor de fundamentele menselijke waarden. - De student slaagt erin de leerinhouden zelf eigen te maken door het onder begeleiding bestuderen en interpreteren van gevarieerd historisch bronnenmateriaal. 2. Organisator - De student kan werken met de historische atlas, de tijdbalk, alsook met geschreven en ongeschreven bronnen. 3. Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen - De student is in staat om deels zelfstandig verdere stappen te zetten vanuit de vakdidactische principes waarmee hij in het vorige jaar kennismaakte. - De student toont didactische alertheid door een efficiënte selectie en afwisseling met eenvoudige ICT-toepassingen. - De student heeft inzicht in een aantal organisatorische aspecten bij het voorbereiden van een vakspecifieke excursie. 4. Cultuurparticipant - De student neemt actief en doelgericht deel aan studiereizen, museumbezoek, stadsexploratie, bezoek aan een archief en/of tentoonstellingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het 1ste jaar.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • Andere: verplichte literatuur, atlas

B. Verplichte leermiddelen

- De Wever Frans, 2007, Rome. Cursus, KHKempen, Turnbout, 222 p. - De Wever Frans, 2007, Middeleeuwen. Cursus, KHKempen, Turnhout, 196 p. - Twee historisch-wetenschappelijke werken, te kiezen uit een beperkte literatuurlijst. - De Wever Frans e.a., 2007, Historia 3 (handboek + werkboek, met inbegrip van cd-rom), uitg. Pelckmans, Kapellen. - X. Adams, Historische atlas, uitg. Van In, Lier.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: individuele taak

B. Omschrijving

- Italië tot 800 v.C., Italië van 800 tot 500 v.C., Latium en Rome tot 509 v.C., de vroege republiek, de 'klassieke' republiek, de late republiek: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog. - De vestiging van het principaat, de vroege keizertijd na Augustus, de crisis van de 3de eeuw, de vierde eeuw: reorganisatie en herstel, het einde van het Romeinse rijk: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog. - Het Byzantijnse rijk, het Arabisch-islamitische rijk: begeleide zelfstudie. - Politieke ontwikkelingen in de eerste en in de tweede Middeleeuwen: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog. - Boekbepreking van een publicatie over Rome en een publicatie over de Middeleeuwen: individuele taak. - Analyse van 10 internetsites rond een historisch onderwerp uit Rome of uit de Middeleeuwen: individuele taak.

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

Italië tot 800 v.C., Italië van 800 tot 500 v.C., Latium en Rome tot 509 v.C., de vroege republiek, de 'klassieke' republiek, de late republiek: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - De vestiging van het principaat, de vroege keizertijd na Augustus, de crisis van de 3de eeuw, de vierde eeuw: reorganisatie en herstel, het einde van het Romeinse rijk: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - Het Byzantijnse rijk, het Arabisch-islamitische rijk: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - Politieke ontwikkelingen in de eerste en in de tweede Middeleeuwen: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding. - Boekbepreking van een publicatie over Rome en een publicatie over de Middeleeuwen: paper, presentatie en verdediging. - Analyse van 10 internetsites rond een historisch onderwerp uit Rome of uit de Middeleeuwen: paper, presentatie en verdediging. Mail: frans.de.wever@khk.be Toledo Lerarenopleiding Turnhout, Campus, Patersstraat 26, 2300 Turnhout, lokaal 105.
OA:
10254300
Code:
10254300
Vakcoördinator:
Frans De Wever
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands