Tijdens dit opleidingsonderdeel werken we aan het leren reflecteren van studenten op zichzelf.
Ten eerste willen we dit aan de hand van systematische uitwisseling van stage-ervaringen en door middel van gezamenlijke reflectie daarop realiseren. We beogen dat de student steeds beter gaat functioneren binnen de eigen praktijk en zichzelf in functie hiervan kan bijsturen.
Daarnaast wordt er aandacht gegeven aan het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) van elke student. Het POP blijft een belangrijk instrument om te reflecteren over de vorderingen van de student ten aanzien van de na te streven competenties.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Denk en redeneervaardigheid
- De student kan stilstaan bij concrete ervaringen en daarbij oorzaken van (niet) lukken, die bij zichzelf horen, toeschrijven aan zichzelf.
- De student kan stilstaan bij concrete ervaringen en daarbij oorzaken van (niet) lukken, die niet bij jezelf horen, toeschrijven aan situationele en contextgebonden factoren.
- De student kan een duidelijker besef krijgt van wat er gebeurde en daarbij verbanden leggen met zijn eigen kennis en opvattingen (subjectieve onderwijstheorie).
- De student kan een duidelijker besef krijgen van wat er gebeurde en daarbij verbanden leggen met je persoonlijke eigenschappen, zelfbeeld, zelfwaardegevoel en taakopvatting (professioneel zelfverstaan).
Kritisch reflecteren
- De student kan komen tot aandachtspunten voor zijn toekomstig handelen, in termen van 'wat ik wil anders gaan doen?' én in termen van 'wat wil ik anders gaan zien?'
- De student kan aandachtspunten voor zijn toekomstig handelen wegen in functie van eigen bekwaamheden, waarden en opvattingen.
- De student kan aandachtspunten voor zijn toekomstig handelen omzet in een concrete aanpak
- De student kan de aandachtspunten voor zijn toekomstig handelen gebruiken als aanknopingspunt bij het formuleren van nieuwe doelen en leervragen.
Een ingesteldheid van levenslang leren hebben
- De student kan dié praktijkervaringen selecteren die in verband staan met vooraf geformuleerde doelen en leervragen.
- De student kan de stappen van de reflectiecyclus steeds beter doorlopen (stilstaan bij, duidelijk beseffen, aandachtspunten voor je toekomstig handelen)
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken
- De student kan aan de hand van reflecties zichzelf bijsturen met als doel bepaalde competenties te bereiken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Inhoudelijk expert
- De student kan de verschillende stappen in de reflectiecyclus steeds beter beheersen en toepassen in de eigen praktijk
- De student kan zichzelf situeren binnen de competentie die van een kleuterleid(st)er verwacht worden
Innovator en onderzoeker
- De student kan regelmatig nadenken over zijn eigen prfessionele bekwaamheid.
- De student kan voorafgaand aan de stage voornemens en aandachtspunten voor zijn toekomstig handelen formuleren.
- De student kan voorafgaand aan de stage deze voornemens en aandachtspunten omzetten in een concrete aanpak.
- De student kan tijdens de stage dagelijks reflecteren op korte overzichtelijke situaties of duidelijk afgebakende onderwerpen die verband houden met geformuleerde voornemens en aandachtspunten voor het handelen.
- De student kan tussen twee stageperiodes in reflecteren over vorderingen en competentieontwikkeling gezien over een langere periode.
- De student kan zichzelf proactief opstellen in het verzamelen van bewijsstukken die het bereiken van een bepaald doel illustreren.
- De student kan verantwoorden op welke manier het verzamelde materiaal ook het bereiken van een bepaald doel bewijst.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- discussieseminarie
- Andere: leergroep
B. Omschrijving
De leergroep is een groeperingsvorm van 15 à 20 studenten. Deze groep werkt samen in halve leergroepen of in de gehele leergroep. Er vinden ook supervisiesessies plaats met een 4-tal studenten.
A. Types
- mondeling examen
- Andere: Presentatie van het portfolio
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
100%
|
Presentatie POP en portfolio
|
100%
|
Presentatie POP en portfolio
|
De student heeft een vaste 'leergroepbegeleider' waar hij met vragen terecht kan. Hij/zij zal samen met de student reflecteren over ervaringen en over het persoonlijk ontwikkelingsplan.