Godsdienst (2007-2008)

- Leerplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het lager onderwijs: De visie en de opbouw van het leerplan wordt uitgelegd. De visie van het leerplan op communicatie wordt vertaald naar de lespraktijk, met aandacht voor didactische werkvormen. Ook rol van de leerkracht binnen het communicatieproces hierin wordt onder de loep genomen. - Bijbel: De algemene achtergronden van de bijbel en zijn schrijvers wordt geschetst. Er worden analyse-instrumenten aangereikt om bijbelverhalen persoonlijk te verwerken.Enkele didactische principes om bijbelverhalen in de lagere school te gebruiken worden bekeken. - Rituelen: Het belang van rituelen en symbolen in het godsdienstonderricht voor de lagere school wordt toegelicht.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert - De student is in staat om de noodzakelijke achtergrondkennis over het leerplan en bijbelverhalen te integreren en didactisch te vertalen, zodat hij/zij er op een kritische wijze mee aan de slag kan gaan in het lager onderwijs. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - De student kan de beginsituatie van kinderen op levensbeschouwelijk vlak achterhalen en hier zinvol op inspelen. De student kan doelstellingen formuleren die coherent zijn met het leerplan, aangepaste leerinhouden selecteren, leer- en ontwikkelingskansen structureren en vertalen in een onderwijsaanbod. Opvoeder - De student is in staat om in overleg een positief leefklimaat creƫren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school. Door in de klascontext waarden bespreekbaar te maken en door voorbeeldgedrag en stimulerend optreden kan de student kinderen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participaties voorbereiden. Lid van de onderwijsgemeenschap - De student kan deelnemen aan de dialoog over het beroep van de leraar godsdienst en zijn plaats in de samenleving. Cultuurparticipant - De student slaagt erin om actuele levensbeschouwelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student dient in het Hoger Onderwijs de onderwijsactiviteit Religie, Zingeving en Levensbeschouwing gevolgd te hebben.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- De Meyere, J. (2007). Godsdienst. Onuitgegeven cursus, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding, Vorselaar. - Erkende instantie r.-k. godsdienst (2001). Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen. Brussel: Licap.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100% Mondeling 100% Mondeling
Monitoraten, stagebegeleiding, begeleiding in praktijkmodules.
OA:
11263400
Code:
11263400
Vakcoördinator:
Job De Meyere
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands