Vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen van het lager onderwijs, uitdiepen:
Mens en natuur
- Levende natuur
- Gericht leren observeren in een natuurlijke omgeving
- Gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende dierlijke organismen aan de hand van eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen
- Dierlijke organismen kunnen ordenen in een classificatiesysteem
- Beargumenteren waarom bepaalde aanpassingen functioneel zijn voor een bepaalde groep.
- Niet-levende natuur
- Weer en klimaat
- De aarde
- De aarde in de ruimte
- Algemene vaardigheden natuur
- Natuurlijke verschijnselen onderzoeken
Mens en tijd
- Periodisering van de westerse geschiedenis met uitdieping
Mens en ruimte
- Oriënteren en kaartvaardigheid
Mens en techniek
- Een technisch probleem stapsgewijs kunnen analyseren en op het niveau van de lagere school kunnen oplossen. Dit veronderstelt kennis van basisinzichten techniek en het technisch proces.
|
|
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie
Globaal 1: uitg. Van In
Tijdwijzer: Van den Bosch J. - uitg. Pelckmans
Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO
Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 1.
Natuuronderwijs inzichtelijk: Kersbergen C. en Haarhuis A. - uitg. Coutinho
Praktische didactiek voor natuuronderwijs: de Vaan E. en Marell J. - uitg. Coutinho
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- presentatie
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Tijdens docentgestuurde of studentgestuurde differentiatie uren krijgt de student extra ondersteuning bij de verwerking/uitvoering van complexe inhouden/vaardigheden. |
|