Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende inhouden:
- Observeren
- Het lagere schoolkind: een eerste verkenning van het leren
- Lessen voorbereiden
- Ervaringsgericht werken en betrokkenheidverhogende factoren
- Introductie in het onderwijslandschap in Vlaanderen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
- De student kan op een doelgerichte, objectieve manier kinderen observeren in functie van een juiste inschatting van de beginsituatie.
- De student kan de principes van het ervaringsgericht onderwijs hanteren als richtsnoer voor goed onderwijs.
- De student kan de verschillende componenten van het didactisch model verduidelijken en in een eenvoudige context toepassen.
- De student verwerft inzicht in het leren op de verschillende domeinen: cognitief, dynamisch-affectief en psycho-motorisch.
- De student kan verschillen tussen kinderen opmerken en tracht rekening te houden met de diversiteit in de klas.
- De student is in staat een pedagogisch klimaat te scheppen dat gekenmerkt wordt door welbevinden, vertrouwen en beschikbaarheid van de leerkracht.
- De student bezit de pedagogisch-didactische basisinhouden (observeren, lessen voorbereiden, ervaringsgericht werken, ...
- De student kan een begrippenkader hanteren i.v.m. het onderwijslandschap in Vlaanderen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen voorkennis vereist
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursussen van de docenten:
- Observeren
- Een eerste verkenning van het leren van kinderen van de lagere school
- Een bril om naar onderwijs te kijken: lessen maken en het didactisch model van R. Vandenberghe
- Goed onderwijs: ervaringsgericht werken in het onderwijs en betrokkenheidverhogende factoren
Handboek: Laevers, F., Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs, Leuven: CEGO, 2004.
Brochure: Onderwijs in Vlaanderen: Het onderwijslandschap in een notendop (uitgegeven door: Afdeling informatie en documentatie departement onderwijs, 2005)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Er worden meerdere werkvormen gebruikt tijdens de hoor- en werkcolleges zoals groepswerk, BZL, CLIM, partnerwerk enz.
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
Er staat 20% op permanente evaluatie. De studenten maken per twee een paper over een actueel onderwijskundig onderwerp dat ze linken aan de cursus. Er staat 80% op het schriftelijk examen in januari.
De student wordt begeleid door de lesgevende docent. De student wordt begeleid tijdens de hoorcolleges en werkcolleges en wordt ondersteund tijdens BZL en eveneens tijdens het maken van zijn taken voor permanente evaluatie.