Onderwijsbeleid: De onderwijsactiviteit onderwijsbeleid is gericht op het verwerven van inzicht in de bredere schoolcontext en de samenhang tussen onderwijs en politiek maatschappelijke ontwikkelingen.
Volgende thema's komen hierbinnen aan bod:
1. Zorg-en gokbeleid in het Vlaamse onderwijs
2. Belgiƫ als federale staat en de structuur van de Vlaamse overheid: historiek, bevoegdheden, praktijkrelevantie
3. Het onderwijs in Vlaanderen: historiek, de netten, structuur, praktijkrelevantie
4. Hoe ziet het eigen schoolbeleid eruit? (directie, middenkader, inrichtende machten, schoolgemeenschappen, ...)
5. Vakbonden in het onderwijs: welke, nut, visie en standpunten, praktijkrelevantie
6. Een job in het onderwijs: wat, visie van de verschillende netten, praktijkrelevantie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid
De student kan de nodige theoretische inzichten i.v.m. onderwijsbeleid verwerven
|
Informatie verwerven en verwerken
De student kan nieuwe inhouden m.b.t. onderwijsbeleid verwerven en verwerken
De student kan de opgedane informatie van de groepspresentaties toepassen bij het uitwerken van de individuele opdracht.
|
Kritisch reflecteren
de student kan kritisch kijken naar initiatieven met betrekking tot onderwijsbeleid
De student kan kritisch kijken naar uitwerkingen in de praktijk i.v.m. thema's met betrekking tot onderwijsbeleid
|
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
De student kan zichzelf verantwoordelijk voelen voor de school als geheel
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert
De student kan de verschillende partners uit het onderwijs opnoemen en hun functie duiden
De student kan zichzelf binnen het Vlaamse onderwijs situeren
Lid van een schoolteam
De student kan participeren aan overlegstructuren
De student kan zichzelf documenteren over de eigen rechtszekerheid en die van leerlingen
Partner van externen
De student kan in overleg contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden
lid van de onderwijsgemeenschap
De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's
De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving
Organisator
De student kan op correcte wijze administratieve taken van de leraar uitvoeren die door de overheid worden opgelegd
Cultuurparticipant
De student kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.
De student kan nieuwe initiatieven van de overheid kritische bevragen en toetsen aan de eigen kaders
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Onderwijsbeleid: Openheid voor beleidsmatige aspecten van onderwijs.
A. Type
- Andere: Brochures van onderwijs vlaanderen
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
1. ICT-omgeving
2. brochures:
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005).
Het Vlaamse onderwijslandschap in een notendop. Departement Onderwijs:Cel Publicaties Onderwijs.
.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005).
Gelijke onderwijskansen voor elk kind... scholen maken er werk van. Departement Onderwijs:Cel Publicaties Onderwijs.
3. Eigen presentaties
C. Aanbevolen leermiddelen
Van Petegem, P. en Imbrecht, I. (2005). Wegwijs in het Vlaamse onderwijs. Onderwijsorganisatie en -beleid in kaart gebracht. Mechelen: Wolters Plantyn.
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- individuele taak
- presentatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
50%
|
Groepsbeoordeling van een afgelijnde groepstaak
|
50%
|
Individuele beoordeling van een afgelijnde individuele taak
|
|
|
20%
|
Individuele verwerking van de groepspresentaties
|
20%
|
Individuele verwerking van de groepspresentaties
|
|
|
30%
|
Individuele beoordeling van inbreng op toledo
|
30%
|
Individuele beoordeling van inbreng op toledo
|
De student kan genieten van een vraaggestuurde tussentijdse begeleiding