Onderwijsbeleid (2007-2008)

Onderwijsbeleid: De onderwijsactiviteit onderwijsbeleid is gericht op het verwerven van inzicht in de bredere schoolcontext en de samenhang tussen onderwijs en politiek maatschappelijke ontwikkelingen. Volgende thema's komen hierbinnen aan bod: 1. Zorg-en gokbeleid in het Vlaamse onderwijs 2. Belgiƫ als federale staat en de structuur van de Vlaamse overheid: historiek, bevoegdheden, praktijkrelevantie 3. Het onderwijs in Vlaanderen: historiek, de netten, structuur, praktijkrelevantie 4. Hoe ziet het eigen schoolbeleid eruit? (directie, middenkader, inrichtende machten, schoolgemeenschappen, ...) 5. Vakbonden in het onderwijs: welke, nut, visie en standpunten, praktijkrelevantie 6. Een job in het onderwijs: wat, visie van de verschillende netten, praktijkrelevantie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid De student kan de nodige theoretische inzichten i.v.m. onderwijsbeleid verwerven
Informatie verwerven en verwerken De student kan nieuwe inhouden m.b.t. onderwijsbeleid verwerven en verwerken De student kan de opgedane informatie van de groepspresentaties toepassen bij het uitwerken van de individuele opdracht.
Kritisch reflecteren de student kan kritisch kijken naar initiatieven met betrekking tot onderwijsbeleid De student kan kritisch kijken naar uitwerkingen in de praktijk i.v.m. thema's met betrekking tot onderwijsbeleid

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk De student kan zichzelf verantwoordelijk voelen voor de school als geheel

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert De student kan de verschillende partners uit het onderwijs opnoemen en hun functie duiden De student kan zichzelf binnen het Vlaamse onderwijs situeren Lid van een schoolteam De student kan participeren aan overlegstructuren De student kan zichzelf documenteren over de eigen rechtszekerheid en die van leerlingen Partner van externen De student kan in overleg contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden lid van de onderwijsgemeenschap De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving Organisator De student kan op correcte wijze administratieve taken van de leraar uitvoeren die door de overheid worden opgelegd Cultuurparticipant De student kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen. De student kan nieuwe initiatieven van de overheid kritische bevragen en toetsen aan de eigen kaders

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Onderwijsbeleid: Openheid voor beleidsmatige aspecten van onderwijs.

A. Type

  • Andere: Brochures van onderwijs vlaanderen
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

1. ICT-omgeving 2. brochures: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005). Het Vlaamse onderwijslandschap in een notendop. Departement Onderwijs:Cel Publicaties Onderwijs. . Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005). Gelijke onderwijskansen voor elk kind... scholen maken er werk van. Departement Onderwijs:Cel Publicaties Onderwijs.
3. Eigen presentaties

C. Aanbevolen leermiddelen

Van Petegem, P. en Imbrecht, I. (2005). Wegwijs in het Vlaamse onderwijs. Onderwijsorganisatie en -beleid in kaart gebracht. Mechelen: Wolters Plantyn.

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • presentatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50% Groepsbeoordeling van een afgelijnde groepstaak 50% Individuele beoordeling van een afgelijnde individuele taak
20% Individuele verwerking van de groepspresentaties 20% Individuele verwerking van de groepspresentaties
30% Individuele beoordeling van inbreng op toledo 30% Individuele beoordeling van inbreng op toledo
De student kan genieten van een vraaggestuurde tussentijdse begeleiding
OA:
11261240
Code:
11261240
Vakcoördinator:
Elien Peeters
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands