Wiskunde (2007-2008)

* Problem solving * Rijen en reeksen * Deelbaarheidstheorie * Reële functies : veeltermfuncties, rationale en irrationale functies, goniometrische, logaritmische en exponentiële functies * Goniometrie * Didactiek: een keuze uit volgende onderwerpen: leren bewijzen, zorgverbreding, geschiedenis van de wiskunde, zelfstandig leren, algebra, informatieverwerking, motiveren, gebruik van media, contexten, actieve werkvormen, wiskunde in BSO en TSO, evaluatie, vaklokaal, materialen voor wiskunde, internet, pc-programma's, differentiatie, remediëring, jaarplanning, huistaken, nieuwe handboeken, leerplannen, grafische rekenmachine ... * Sommige andere thema's kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen * kan de student gepaste didactische middelen vinden om leerlingen uit 1B,2BVL en BSO te motiveren voor een concrete en praktijkgerichte wiskunde * kan hij de pc inschakelen in de wiskundelessen * kan de student de leerlingen geleidelijk aan stappen laten zetten in het verklaren van hun redenering en het opstellen van bewijzen, Dit kan op verschillende manieren : aanvullen van verantwoordingen, fouten ontdekken in een redenering, ontbrekende stappen invullen, analoge bewijzen maken, verschillende bewijsvormen hanteren, enzovoort, Als onderzoeker en innovator * kan de student wiskundetijdschriften en naslagwerken raadplegen en deze inhouden verwerken in de lessen Als inhoudelijk expert * kan hij het verschil uitleggen tussen rijen en reeksen, algemene termen bepalen en vraagstukken oplossen * ontwikkelt hij probleemoplossende, denk- en redeneervaardigheden. * kan hij functieproblemen oplossen * beheerst hij de verbanden tussen de goniometrische getallen grondig en kan hij dit toepassen in formules en vergelijkingen * kan hij jaarplannen opstellen, evalueren, bewijzen maken, fouten analyseren * leest hij in didactische standaardwerken en tijdschriften en ontdekt hij nieuwe didactische aandachtspunten * kan hij ICT en nieuwe werkvormen integreren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in tweede studiejaar van de opleiding

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

* Cursusteksten van de docent * Handboek
Machtig 4.5, uitgeverij De Boeck Pienter 1ste jaar en 2de jaar leerboek-werkschrift , uitgeverij Vanin Pienter 3de jaar, uitgeverij Vanin
* Leerplannen 1ste en tweede graad secundair onderwijs

C. Aanbevolen leermiddelen

* Aanbevolen lectuur : Tijdschriften Uitwiskeling,Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

schriftelijk en mondeling examen in januari (80%), permanente evaluatie (20%) 3e examenperiode: mondeling en schriftelijk examen Begeleiding is mogelijk op vraag van de student.
OA:
11261740
Code:
11261740
Vakcoördinator:
Fons Michiels
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands