* Problem solving
* Rijen en reeksen
* Deelbaarheidstheorie
* Reële functies : veeltermfuncties, rationale en irrationale functies, goniometrische, logaritmische en exponentiële functies
* Goniometrie
* Didactiek: een keuze uit volgende onderwerpen: leren bewijzen, zorgverbreding, geschiedenis van de wiskunde, zelfstandig leren, algebra, informatieverwerking, motiveren, gebruik van media, contexten, actieve werkvormen, wiskunde in BSO en TSO, evaluatie, vaklokaal, materialen voor wiskunde, internet, pc-programma's, differentiatie, remediëring, jaarplanning, huistaken, nieuwe handboeken, leerplannen, grafische rekenmachine ...
* Sommige andere thema's kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
* kan de student gepaste didactische middelen vinden om leerlingen uit 1B,2BVL en BSO te motiveren voor een concrete en praktijkgerichte wiskunde
* kan hij de pc inschakelen in de wiskundelessen
* kan de student de leerlingen geleidelijk aan stappen laten zetten in het verklaren van hun redenering en het opstellen van bewijzen, Dit kan op verschillende manieren : aanvullen van verantwoordingen, fouten ontdekken in een redenering, ontbrekende stappen invullen, analoge bewijzen maken, verschillende bewijsvormen hanteren, enzovoort,
Als onderzoeker en innovator
* kan de student wiskundetijdschriften en naslagwerken raadplegen en deze inhouden verwerken in de lessen
Als inhoudelijk expert
* kan hij het verschil uitleggen tussen rijen en reeksen, algemene termen bepalen en vraagstukken oplossen
* ontwikkelt hij probleemoplossende, denk- en redeneervaardigheden.
* kan hij functieproblemen oplossen
* beheerst hij de verbanden tussen de goniometrische getallen grondig en kan hij dit toepassen in formules en vergelijkingen
* kan hij jaarplannen opstellen, evalueren, bewijzen maken, fouten analyseren
* leest hij in didactische standaardwerken en tijdschriften en ontdekt hij nieuwe didactische aandachtspunten
* kan hij ICT en nieuwe werkvormen integreren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in tweede studiejaar van de opleiding
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* Cursusteksten van de docent
* Handboek
Machtig 4.5, uitgeverij De Boeck
Pienter 1ste jaar en 2de jaar leerboek-werkschrift , uitgeverij Vanin
Pienter 3de jaar, uitgeverij Vanin
* Leerplannen 1ste en tweede graad secundair onderwijs
C. Aanbevolen leermiddelen
* Aanbevolen lectuur : Tijdschriften Uitwiskeling,Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
schriftelijk en mondeling examen in januari (80%), permanente evaluatie (20%)
3e examenperiode: mondeling en schriftelijk examen
Begeleiding is mogelijk op vraag van de student.