Didactische ateliers deel 1 (2007-2008)

In dit opleidingsonderdeel verwerft de student met de nodige ondersteuning basisvaardiheden die hij/zij nodig heeft in de klaspraktijk( observeren , lessen voorbereiden, eenvoudige werkvormen hanteen, betrokkenheid verhogen...) In kleinere groepen en in gestructureerde situaties oefent de student deelcompetenties die nodig zijn om in de meer complexe situatie van het hele klasgebeuren goed te functioneren. Dit veronderstelt een geïntegreerde aanpak waarin alle leerdomeinen een plaats krijgen . Ze zijn een directe voorbereiding op stage en helpen om met meer zelfvertrouwen de eerste stappen in het " lesgeven" te zetten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Hoofdcompetenties * De student kan in gestructureerde , vereenvoudigde leersituaties gerichte , objectieve observaties uitvoeren en deze observaties ook interpreteren. * De student kan inhoudelijk en methodisch doordachte lessen opbouwen in een vereenvoudigde leercontext. * De student kan met de nodige ondersteuning in vereenvoudigde leercontexten werk-en leervormen gebruiken die de betrokkenheid en het welbevinden van kinderen kan stimuleren. * De student kan al zijn expressieve mogelijkheden benutten om op een boeiende manier verschillende soorten inhouden te bespreken of door te geven in een beperkte groep van medestudenten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven materialen van de docenten.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

Naargelang de klemtonen die gelegd worden zal voor meer gestuurde of meer zelfstandige werkvormen gekozen worden. Er zullen ook keuzemogelijkheden worden ingbouwd. Er zal meestal in kleinere groepen gewerkt worden waarvan de samenstelling regelmatig verandert . De actieve inbreng en medewerking van de student staan centraal. - groepswerk - praktische oefeningen - expressie-oefeningen - simulatiespelen - coöperatief leren - zelfstandig werk

A. Types

  • permanente evaluatie
  • Andere: Overalltoets

B. Omschrijving

* Permanente evaluatie : Voortaken en verwerkingsopdrachten.(30%) * Andere evaluatievormen : overalltoets ( 70%) Correct mondeling en schriftelijk taalgebruik is essentieel , tekorten voor taal kunnen ook leiden tot een tekort op dit opleidingsonderdeel. Aanwezigheid tijdens didactische ateliers is verplicht! We verwachten hierbij een actieve participatie . Het niet deelnemen aan de DA kan leiden tot een tekort op dit opleidingsonderdeel , ook in de derde examenperiode. Het deel permanente evaluatie is niet herneembaar in de derde examenperiode!
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
30% PE/ taken
70% OAT 100% OAT
De student werkt meestal in kleinere groepen en in duidelijk omschreven oefensituaties waardoor een gerichte begeleiding mogelijk wordt. Er worden geen extra monitoraten voorzien.
OA:
11267250
Code:
11267250
Vakcoördinator:
Anita De Rijdt
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands