Didactische ateliers deel 2 (2007-2008)

- complexe werkvormen - evaluatie - differentiatie - coöperatief en mondiaal leren - thematisch werken - krachtige leeromgeving

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen De student kan differentiëren naar tempo, leerstijl en heeft aandacht voor verschillen in niveau. Hij kan flexibel omgaan met verschillende vormen van instructie (klassikaal - gedeeld - individueel). De student kan gedifferentieerde handboeken kritisch en efficiënt hanteren. De student is in staat om met ondersteuning van opleiding en mentor leerlinggerichte werkvormen (zoals coöperatief, zelfontdekkend leren, contract- en hoekenwerk, ...) te gebruiken/organiseren. De student kan een thema geïntegreerd uitwerken vanuit verschillende leerdomeinen. De student kan prestaties van kinderen correct en objectief interpreteren, beoordelen en bijsturen. De student kan een krachtige leeromgeving creëren, zowel binnen als buiten de klas, met mogelijkheid tot actief exploreren. Opvoeder De student kan het beste in kinderen naar boven halen en ernaar streven dat ieder kind zich goed voelt. De student kan het fysiek welzijn van kinderen bevorderen. De student stemt zijn onderwijswerk af op de individuele noden en behoeften van kinderen en kan zo een veilige leeromgeving creëren die tot welbevinden leidt. Inhoudelijk expert De student kan zijn lessen opbouwen, vertrekkend vanuit de eindtermen en de leerplannen. De student kan op een kritische manier bronnen raadplegen en gebruiken in zijn pedagogisch-didactische praktijk. Organisator De student kan een stimulerende en werkbare leeromgeving creëren, rekening houdend met de veiligheid van kinderen. De student kan gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot, soepel en gevarieerd laten verlopen. Partner van externen De student kan in overleg met de stageschool stappen zetten om beperkte extra-murosactiviteiten op het getouw te zetten en te begeleiden. Innovator-onderzoeker De student is bereid om vernieuwende inzichten (inhouden, werkvormen en materialen) te integreren in zijn klaspraktijk. Cultuurparticipant De student is in staat om het culturele aanbod voor kinderen te verkennen en (waar mogelijk) in zijn klaspraktijk te integreren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: Overall assesment

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 overall assesment 100 overall assesment
Bij het oefenen tijdens de didactische ateliers krijgt de student ondersteuning van betrokken lectoren uit verschillende opleidingsonderdelen. Voor dit opleidingsonderdeel zijn er 5 uren differentiatietijd voorzien. Deze uren kan de student gebruiken om extra ondersteuning te krijgen bij het verwerven van de ICT-competenties (die eventueel nodig zijn bij het uitvoeren van taken en opdrachten en/of bij de evaluatie).
OA:
11268150
Code:
11268150
Vakcoördinator:
Inge Adriaenssens
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands