Frans deel 1 (2007-2008)

De student kan de basiswoordenschat en -grammatica (niveau zesde leerjaar) bijspijkeren tijdens het eerste semester (monitoraten). Herhaling van (uitbreidings)grammatica: lidwoord, naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, bijwoord, telwoorden, vorming en gebruik van werkwoorden (IP, FS, PC, IMP, CP, FP, PR) ... Vakdidactiek Frans voor elk soort Franse les in de basisschool, weliswaar aan de hand van bestaande handleidingen. Mondelinge taalvaardigheid in (eenvoudige) communicatieoefeningen. Wekelijkse Franse leestekst over actuele thema's.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen weet de student dat hij een totaal nieuw vak aanleert. Met behulp van de op de markt zijnde taalmethodes selecteert hij inhouden, werkvormen en groeperingsvormen. Als inhoudelijk expert beheerst hij perfect de basisinhouden Frans van de lagere school. Hij is in staat om deze foutloos over te brengen aan kinderen van de lagere school. Daarnaast kan hij zich mondeling en schriftelijk voldoende goed behelpen in een Franstalig milieu. Als organisator kan hij de minimale tijd besteed aan Frans in het lesurenpakket maximaal benutten. Als cultuurparticipant kan hij relevante infomatiebronnen raadplegen om je interesseveld rond Frankrijk en de Franstalige wereld te verruimen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De basiskennis Frans, niveau secundair onderwijs (ASO/TSO), zou verworven moeten zijn. In het begin van het academiejaar wordt een oriënterende basiskennistoets afgenomen. Scoort de student hierop (te) laag, dan kan hij, op vrijwillige basis, zijn basiskennis bijspijkeren gedurende het eerste semester.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Handboeken volgens de handboekenlijst. Het elektronische leerplatform Toledo, waar de leesteksten worden geplaatst én de audioversie ervan, waar studenten vragen aan elkaar en aan de docent kunnen voorleggen (en beantwoorden) en waar de concrete lesinhoud van elk contactuur op voorhand wordt meegedeeld. De student kan intekenen op de syllabus van de docent; deze staat eveneens ter beschikking op Toledo. Extra (grammatica)oefeningen voor studenten die erom vragen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

Didactiek in begeleide zelfstudie en hoorcolleges, alsook in demonstratielessen. Grammatica en woordenschat in oefenpractica en elektronisch leerplatform. Communicatievaardigheid en cultuurverrijking in groepswerk en oefenpracticum.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

- Taak/Werkstuk en/of Permanente evaluatie (20%) - Schriftelijk examen (70%) - Mondeling examen (10%)
OA:
11260130
Code:
11260130
Vakcoördinator:
Joeri Meynen
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Frans