Frans (2007-2008)

De cursus biedt een verdieping aan met grotendeels dezelfde basisingrediënten als in de cursus van het eerste jaar. Voor woordenschat staan andere woordvelden op het menu en in het deel grammatica worden ook meer genuanceerde taalstructuren belicht. Bij de activiteiten rond taalvaardigheden, wordt aandacht besteed aan andere tekstsoorten en meer complexe taalsituaties. Hierbij gaan de zelfstandige activiteiten deels uit van begeleide zelfanalyse.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert - Studenten kunnen de basiswoordenschat deel 2 actief gebruiken. - Ze kunnen de uitgediepte aspecten van de grammatica verklaren, toepassen en didactisch 'vertalen'. - Ze beheersen de vaardigheden in meer complexe taalsituaties. Als cultuurparticipant -Studenten kunnen facetten van de franstalige cultuur toelichten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: Onderwijsvak Frans en Vakdidactiek Frans in 1 Baso Studenten bezitten de volgende competenties: cfr. competenties Frans 1 Baso

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursus Grammaire De Spiegeleer, Grammaire 2000, Plantyn De Spiegeleer, Exercices 2000, Plantyn Desmet, Vocabulaire 2000: Exercices (tomes A et B), Plantyn

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

-voor de meeste onderdelen/onderwerpen is de werkvorm fundamenteel deze: studenten bereiden thuis een onderwerp (grammatica, actualiteit, literatuur, didactiek ...) voor door de cursus te lezen, de vragen te beantwoorden, enz. Tijdens het daaropvolgende lesuur kunnen vragen gesteld worden over de theorie en worden hetzij klassikaal, hetzij in kleine groepjes onder supervisie van de leerkracht oefeningen gemaakt (grammatica) of worden de vragen over de teksten behandeld (OLG, groepsdiscussie of individuele presentatie voor de leerkracht), of wordt een groepswerk georganiseerd m.b.t. een aspect van de didactiek (gebruik handboeken of leerplannen) -voor sommige onderwerpen van de grammatica en de didactiek wordt de methode BZL gehanteerd -studenten kunnen steeds bijkomende oefeningen vinden op Toledo -woordenschat: leerkracht geeft aan welke moeilijkheden bepaalde woorden stellen m.b.t. de uitspraak, de schrijfwijze, de constructie of de specifieke betekenis. Daarna worden een aantal oefeningen klassikaal gemaakt. -opdrachten: samenvatting van artikels en T.V.-programma's ("journal de bord"), boekbesprekingen

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

-schriftelijk examen voor grammatica, woordenschat, lees- , schrijf- en luistervaardigheid -mondeling examen voor literatuur, cultuur en didactiek -P.E. voor de boekbesprekingen en het journal de bord -bijkomende oefeningen op Toledo -veelvuldige feedback op mondelinge taalvaardigheid bij kleine presentaties
OA:
10254220
Code:
10254220
Vakcoördinator:
Frank Boogers
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Frans