Praktijkatelier (2007-2008)

Leren observeren Lesvoorbereidingen : Doelstellingen Vraagstelling Didactische werkvormen en organisatie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen De student kan in gestructureerde vereenvoudigde leersituaties gerichte, objectieve observaties uitvoeren en deze observaties interpreteren. De student kan met ondersteuning inhoudelijk, methodisch en organisatorisch doordachte lessen opbouwen in een vereenvoudigde leercontext. In deze krachtige leeromgeving stimuleert de student de betrokkenheid en het welbevinden van de lerende. De student kan op basis van een inhoudelijk, methodisch en organisatorisch doordachte lesvoorbereiding, deze les op een boeiende manier in een beperkte groep van medestudenten realiseren. 2. Opvoeder De student kan met de nodige ondersteuning in vereenvoudigde leercontexten een krachtige leeromgeving creëren waardoor de student de betrokkenheid en het welbevinden van de lerende stimuleert. 3. Inhoudelijk expert De student kan met ondersteuning inhoudelijk en methodisch doordachte lessen opbouwen in een vereenvoudigde leercontext 4. Organisator De student kan met ondersteuning organisatorisch doordachte lessen opbouwen in een vereenvoudigde leercontext

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: concreet didactisch materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • praktische proef

B. Omschrijving

coaching en monitoraat
OA:
11268590
Code:
11268590
Vakcoördinator:
Mario Hannes
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands