De leerinhoud omvat volgende onderwerpen:
- Bevolkingsgeografie: bevolkingsspreiding en -evolutie
- Geografie van de landbouw: voedselproblematiek, verschillende landbouwsystemen over de hele wereld
- Toeristische geografie: soorten toerisme, begeleidende en attractiefactoren, gevolgen, ontwikkelingscyclus
- Kennismaking met geografie van de industrie en de stad (op excursie)
- De behandeling van alle thema's op het niveau van het secundair onderwijs (tweede graad en verdere verdieping eerste graad)
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker kunnen studenten:
- het demografische transitiemodel begrijpen en toepassen op diverse regionale situaties
- de bevolkingsspreiding verklaren
- landbouwsystemen beschrijven en situeren in het algemeen agrarisch evolutiemodel
- toeristische landschappen beschrijven en de mogelijke gevolgen van het toerisme inschatten
Als cultuurparticipant kunnen de studenten:
- parate kaartkennis en actualiteit vlot hanteren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwachten van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: atlas
B. Verplichte leermiddelen
- Alle leermiddelen van het eerste jaar
- Wereldvisie 3 ASO (handboek): zie boekenlijst
- Cursussen en excursiegidsen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- Andere: excursies
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Docentenbegeleiding bij oefeningen en opdrachten: feedback op verslagen, opdrachten en praktische uitvoeringen