De cursus onderzoekt de mogelijkheden en het statuut van (zelf)reflectie als een spiegel die ons tegelijk een spiegel voorhoudt. Dergelijke vorm van reflectie fungeert als de 'open plek in een woud' (Hölderlin) waarbinnen we ons bewust (kunnen) worden van het eigen onderscheidingsvermogen alsook van de basisonderscheidingen binnen de 'cultural mainstream'. Het bevoorrecht uitgangspunt hierbij is het 'geluk om het geluk van de ander'. Het vermogen tot het innemen van het gezichtspunt van de minder fortuinlijke en gefortuneerde medemens leidt vervolgens tot relativering van een vrijheidsbenadering uitsluitend gericht op verworven rechten, ten voordele van sociale gelijkheidsaspiraties en oog voor het grotere geheel 'tout court'. Meer algemeen worden gewezen op de mogelijkheid tot het niet steeds vasthouden aan en zelfs het systematisch in vraag stellen van de eigen verwachtingen om uiteindelijk te constateren dat dit laatste gelijk staat met (de bereidheid tot) 'leren', ook voor wat betreft levensvragen in het algemeen...
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
-Als inhoudelijke expert ben je in staat om: de uitdaging aan te gaan om op een kritische wijze na te denken over zinsvraagstukken;
-Als onderzoeker kun je je eigen persoonlijke levenservaringen mee opnemen bij het behandelen van zingevingsvraagstukken;
-Als opvoeder slaag je er in om: eigen zinservaringen te linken aan navenante ervaring bij de leerlingen;
-Als cultuurparticipant kun je: je eigen engagement op vlak van levensovertuiging kritisch bevragen en toetsen aan 'andere' overtuigingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je bent op de hoogte van de basiskenmerken van de postmoderniteit als context waarin de secularisatie kon/kan gedijen. Je kijkt verder dan je neus lang is en je bent je bewust van de noodzaak van het aan bod laten komen van zinsvragen binnen je eigen professionaliteit als (toekomstig) leraar…
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Syllabus & eigen collegenotities. Ondersteuning door aanvullende literatuur.
C. Aanbevolen leermiddelen
Referentiewebsite: www.actualiteit.org
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
70
|
Mondeling examen
|
100
|
Mondeling examen
|
|
|
30
|
Permanente evaluatie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|