Psychosociale ontwikkeling deel 1 (2007-2008)

In deze module leer je hoe kinderen ontwikkelen op psychosociaal vlak. Je leert ook welke basisbehoeften belangrijk zijn om te komen tot welbevinden, een voorwaarde om te kunnen ontwikkelen. Verder krijg je heel wat informatie over verhalen: o.a. soorten verhalen en prentenboeken, criteria voor goede verhaalkeuze. In verhalen herken je heel wat elementen uit de ontwikkeling van kleuters en via verhalen kan je ook de psychosociale ontwikkeling stimuleren. Binnen deze module vormt het samenstellen van een 'boekenkist' een zeer belangrijke opdracht. Je werkt ook aan een observatiemap, waarbij de algemene beroepscompetenties sterk aan bod komen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid - De student kan de theoretische kennis verworven binnen dit opleidingsonderdeel zinvol toepassen bij het uitvoeren van opdrachten bij dit opleidingsonderdeel. Informatie verwerven en verwerken - De student kan opdrachten duidelijk lezen en met alle aspecten rekening houden. - De student kan een synthese maken van observatiegegevens. - De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven. Kritisch reflecteren - De student houdt met zoveel mogelijk criteria rekening bij het selecteren van prentenboeken voor kleuters. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken. - De student hanteert een correct schriftelijk en mondeling taalgebruik.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën - De student kan een opdracht analyseren en via een stappenplan uitvoeren.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Leraar als inhoudelijk expert: - De student weet hoe de identiteit van de kleuter zich ontwikkelt. - De student kent de verschillende ontwikkelingsaspecten binnen het psychosociale en weet hoe dit ontwikkelt: emotionele, sociale, morele, levensbeschouwelijke en zelfsturing. - De student weet welke basisbehoeften belangrijk zijn en hoe ze zich concreet kunnen uiten bij kleuters. - De student kent de belangrijkste inzichten inzake fitheid en gezondheid en hygiëne bij kleuters en volgt nieuwe ontwikkelingen en actualiteit inzake gezondheidsaspecten. - De student weet wat verwondering en verbondenheid bij kleuters betekent. - De student kent de criteria voor goede verhalen/prentenboeken en kan ze gebruiken. - De student kan verhalen beoordelen en selecteren die aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.
Leraar als organisator: . - De student zoekt naar een zinvol classificatiesysteem om verhalen te classificeren.
Leraar als onderzoeker: - De student leert eenvoudige onderzoeksvaardigheden bij het uitvoeren van opdrachten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

. Geen specifieke voorkennis nodig.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: moduleboek, werkplan

B. Verplichte leermiddelen

  • Van den Bergh, I. (2007). Moduleboek: Psychosociale ontwikkeling: deel 1. Onuitgegeven moduleboek voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
  • Van den Bergh, I., & Van Gorp, E. (2007). Psychosociale en morele ontwikkeling. Deel: psychosociale ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
  • Tutenel, P. (2007). Psychosociale en morele ontwikkeling. Deel: Morele ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
  • Van den Bergh, I., & Van Gorp, E. (2007). Basisbehoeften: een overzicht. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
  • De Bie, L. (2007). Basisbehoeften: fitheid en gezondheid en hygiëne. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
  • Tutenel, P. (2007). Basisbehoeften: verwondering en verbondenheid. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
  • Decock, E., Tutenel, P., & Vreys, J. (2007). Verhalen in de kleuterschool. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
  • Erkende Instantie r.-k.Godsdienst. (2001). Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholiek Kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • Andere: zelfstandig werk, monitoraat
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50 mondeling examen bij opdracht 'boekenkist' 50 mondeling examen bij opdracht 'boekenkist'
35 schriftelijk examen 35 schriftelijk examen
15 opdracht: observatiemap 15 opdracht observatiemap
Er zijn 2 monitoraten voorzien om studenten te begeleiden bij het maken van hun opdracht 'boekenkist' . Er is 1 monitoraat voorzien voor begeleiding bij het maken van de 'observatiemap'.
OA:
11260020
Code:
11260020
Vakcoördinator:
Ilse Van Den Bergh
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands