Filosofische en ethische reflectie op de zin van het sociaal cultureel werk, de grondhouding van de SCW'er en ethische dilemma's in het handelen van de SCW'er
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
Toelichting:
- De SCW’er kan een eigen visie op de relevantie van het sociaal cultureel werk opbouwen vanuit confrontatie met andere visies.
- De SCW’er kan kritisch reflecteren op zijn eigen handelen en conflicterende waarden benoemen en bevragen.
- De SCW’er kan zijn eigen professioneel handelen via argumentatie legitimeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Janssens, Daniël, 2007, Nota's bij de werkcolleges beroepsethiek, KH Kempen, Geel. Larock, Yves (red), 2005, Spoor zoeken. Handboek sociaal-cultureel werk met volwassenen, Gent.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- paper/werkstuk
B. Omschrijving