In het biotechnisch project, maken de studenten een diepgaande en wetenschappelijk verantwoorde literatuurstudie rond een onderzoeksthema. Deze opdracht gebeurt veelal in samenwerking met universiteiten en wetenschappelijke instellingen.
Zij moeten hun werk voorstellen aan een jury. Veelal zal de masterproef aansluiten bij het biotechnisch project.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
In het biotechnisch project, verdiept een student zich in een probleemsituatie. Naast probleemstelling, gaat hij op zoek naar lietratuurgegevens. De literatuur kan hij verwerken tot een wetenschappelijk verantwoord document. Indien mogelijk, gaat hij ook reeds enkele proeven opzetten of volgen, om nog meer inzicht te verwerven.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
Door het lezen en interpreteren van wetenschappelijke literatuur krijgt de student inzicht in de opbouw en aanpak van wetenschappelijk onderzoek.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
Toelichting:
Door het mee opstellen en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek krijgt hij inzicht in een proefobject. Na de verwerking van de gegevens, moet dit leiden tot een wetenschappelijk verantwoord document.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- materiaal op WWW
- Andere: wetenschappelijke publicaties
B. Verplichte leermiddelen
De Stijlwijzer.
Wetenschappelijke publicaties
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- begeleide zelfstudie
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
B. Omschrijving
Er is een individuele begeleiding vanuit de hogeschool en door de externe wetenschappelijke instelling.