Religie, zingeving en levensbeschouwing (2007-2008)

De cursus onderzoekt de mogelijkheden en het statuut van (zelf)reflectie als een spiegel die ons tegelijk een spiegel voorhoudt. Dergelijke vorm van reflectie fungeert als de 'open plek in een woud' (Hölderlin) waarbinnen we ons bewust (kunnen) worden van het eigen onderscheidingsvermogen alsook van de basisonderscheidingen binnen de 'cultural mainstream'. Het bevoorrecht uitgangspunt hierbij is het 'geluk om het geluk van de ander'. Het vermogen tot het innemen van het gezichtspunt van de minder fortuinlijke en gefortuneerde medemens leidt vervolgens tot relativering van een vrijheidsbenadering uitsluitend gericht op verworven rechten, ten voordele van sociale gelijkheidsaspiraties en oog voor het grotere geheel 'tout court'. Meer algemeen worden gewezen op de mogelijkheid tot het niet steeds vasthouden aan en zelfs het systematisch in vraag stellen van de eigen verwachtingen om uiteindelijk te constateren dat dit laatste gelijk staat met (de bereidheid tot) 'leren', ook voor wat betreft levensvragen in het algemeen... .

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert slaag je er in om: -relevante zins- en levensvragen adequaat te bevragen en te verwoorden in verschillende contexten; -aan je eigen diepte-ervaringen een getuigeniskarakter mee te geven. Als opvoeder slaag je er in om: -de eigen levensvragen te implementeren in je onderwijsactiviteiten. Als cultuurparticipant ben je in staat om: -ervaringen van divers pluimage juist in hun diversiteit te (leren) appreciëren, ook en vooral in het kader van het levensbeschouwelijke gesprek; -een kritische dialoogbereidheid op vlak van levensbeschouwing te promoten. Als organisator en partner van ouders/externen kan je contacten leggen met organisaties en personen buiten de school in het kader van de genoemde bereidheid tot dialoog.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je hebt geleerd om zingevingsvraagstukken in hun diversiteit en complexiteit een plaats te geven in de leefwereld van jezelf en van je leerlingen. Je bent bereid om jezelf kwetsbaar op te stellen teneinde de levensvragen een concrete authenticiteit mee te geven…

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

-Syllabus -Achtergrondliteratuur -Website (www.actualiteit.org)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
70 Mondeling examen 100 Mondeling examen
30 Permanente evaluatie
OA:
11261460
Code:
11261460
Vakcoördinator:
Bart Staes
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands