elektriciteit pract (2007-2008)

- Meettechniek:effectieve en gemiddelde waarden,meettoestellen - Inwendige weerstand spanningsbron, C-ketens op gelijkstroom - Technologische proeven (TL-lichtbron, elektromagnetische schakelaar, contactorenschakeling, differentieelschakelaar) - Didactische proeven op magnetisme - Spoelen: zelfinductiecoëfficiënt, magnetische koppeling, wisselstroomweerstand - R,L,C- ketens op wisselstroom, arbeidsfactor

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 06. In teamverband werken
  • 07. Verantwoordelijkheid opnemen
Toelichting:
Studenten kunnen door middel van hun opgedane voorkennis redeneren bij het logisch opbouwen en uitvoeren van de verschillende opdrachten. Hierbij kunnen zij deskundig de gevraagde resultaten verwerven en verwerken, waarbij zij het nodige vermogen tot kritische reflectie aan de dag kunnen leggen. De studenten kunnen hierbij het werk onder het team goed verdelen en neemt ieder zijn deel van de verantwoordelijkheid op zich.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
De studenten kunnen aan de hand van de opgave, al dan niet ver uitgewerkt afhankelijk van hun voorkennis, zelf tot de gevraagde oplossing komen, hierbij rekening houdend met het gebruik van industriële componenten en meetinstrumenten met hun bijhorende toleranties. Zij dienen hiervoor hun onderzoekscapaciteiten aan te spreken om alzo de nodige gegevens te verzamelen en een deskundig oordeel te vellen over het gestelde onderwerp.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
- Studenten kunnen verschillende types elektrische meettoestellen gepast gebruiken en kennen het onderscheid tussen deze toestellen: gemiddelde waarde, RMS of TRMS-waarde. - Studenten kunnen al de eigenschappen van een spoel bepalen. - Studenten kunnen eenvoudige wisselstroomschakelingen realiseren (RL-, RC-, RLC-ketens) en tevens waardes als vermogen, arbeidsfactor enz. meten en interpreteren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- Basiskennis van elektrodynamica en de definities van de basisbegrippen van het magnetisme. - Basiskennis van begrippen uit de gelijkstroomtheorie. - Studenten kunnen eenvoudige elektrische meettoestellen gepast gebruiken en kennen de werking van deze toestellen. - Studenten kunnen eenvoudige netwerkschakelingen realiseren.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Segers Werner, Practicum elektriciteit, 2007. Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel, 94p

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

De studenten werken in groepjes van 2 of 3 aan een opdracht. De opstellingen in het labo zijn 'modulair' opgebouwd: de studenten bouwen zelf de schakelingen en verrichten hierop zelf de metingen.

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef
  • Andere: verslagen

B. Omschrijving

Bij de evaluatie dient de student een praktische schakeling op te bouwen. De nadruk wordt echter gelegd op de wijze van opbouw, de keuze van de componenten, wat-als-problemen.
Tijdens de labozittingen worden de studenten tussentijds begeleid om de opdracht tot een goed einde te brengen en om de veiligheid van studenten en opstellingen te garanderen.
OA:
03200140
Code:
03200140
Vakcoördinator:
Werner Segers
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands