Exegese van het OT/ET
Vertrekkende vanuit een pleidooi voor een intellectueel lekenchristendom wordt een overzicht van het ontstaan van de moderne exegese gegeven. Vervolgens komt de Torah aan bod en worden de profeten behandeld. Dit gebeurt telkens in een algemeen deel en wordt geïllustreerd met een exemplarische lezing van perikopen.
Christelijke thema's
Schematisch overzicht van de kerkgeschiedenis:
1. Patristiek
2. Middeleeuwen
3. Reformatie en Contrareformatie
4. Nieuwe tijd tot Vaticanum II
5. Post Vaticanum II
Hierbij worden grote kapstokken aangeboden en enkele thema's of breukmomenten uitvoeriger belicht.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student kent de basisbegrippen van de exegese.
De student kent de geschiedenis van het joodse volk.
De student kan werken met de Bijbel.
De student kent de structuur en opbouw van de Bijbel.
De student kent de kerkelijke evolutie doorheen de eeuwen.
De student kan de positie van de kerk en het christendom in de wereld beschrijven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Passieve kennis van Frans, Engels en Duits om teksten te kunnen lezen en verstaan.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- presentatie
- permanente evaluatie
- individuele taak
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
20
|
P.E.
|
100
|
Mondeling+taak
|
|
|
80
|
Mondeling
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
monitoraten en coaching