Communicatievaardigheid (2007-2008)

Leereenheid spreekvaardigheden: Via activiteiten als vertellen, voorlezen en het geven van een uiteenzetting streeft de student naar: - een correcte stemplaatsing, - een acceptabele uitspraak en een duidelijke articulatie, - een volume, een toonhoogte en een spreektempo die aan de situatie zijn aangepast, - een gepaste intonatie - voldoende en gepaste non-verbale ondersteuning, - een gepaste woordkeuze en een gepaste zinsbouw. Leereenheid schrijfvaardigheden: - De student kent de spellingregels van de spelling 2005 en de regels voor de interpunctie en kan die ook toepassen. De andere componenten van schriftelijk taalgebruik komen geïntegreerd aan bod in het tweede jaar.

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Kritisch reflecteren - De student kan kritisch kijken en luisteren naar zijn taalvaardigheden en kan op die manier eigen hiaten ontdekken. - De student kan kritisch kijken en luisteren naar de taal van anderen. De student leert zo gaandeweg zijn eigen taal bewuster hanteren. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken. - De student kan zijn mening mondeling en schriftelijk duidelijk verwoorden, voor collega's, ouders. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben - De student blijft levenslang werken aan zijn taalvaardigheden. Hij zoekt en gebruikt hiervoor relevante taalmaterialen op eigen niveau.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk - De student ziet het belang in van een juiste en duidelijke taal in het onderwijs. Hij is zich bewust van zijn voorbeeldfunctie op vlak van taal.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
C 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen De student kan het leer- en ontwikkelingsproces van kinderen adequaat begeleiden in Standaardnederlands. De student is bereid en in staat om in zijn mondelinge en schriftelijke communicatie een gepast en correct taalgebruik te hanteren. C 3: Inhoudelijk expert: - De student gebruikt een gezonde stem- en articulatietechniek. - De student hanteert een correcte mondelinge en schriftelijke taal (spelling). - De student is bereid en in staat om zijn mondelinge taalbeheersing en zijn spelling te verbeteren. - De student wendt bewust paraverbale communicatie aan bij voorbereid en onvoorbereid spreken. - De student kijkt en luistert kritische naar zijn eigen communicatie. Hij weet hoe hij de verworven vaardigheden verder kan ontwikkelen en de beperkingen kan compenseren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je behaalde de eindtermen Nederlands van het zesde jaar ASO, TSO of het zevende jaar BSO. Je kunt je dus zowel mondeling als schriftelijk goed uitdrukken in het Nederlands.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: studiewijzer

B. Verplichte leermiddelen

- Geerts, E. (2007). Communicatie- en informatievaardigheden: Communicatie. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het onderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. - Steevens, J.P. (2005). Spel correct. Praktisch naslagwerkje voor iedereen die foutloos wil leren schrijven. Brugge: Die Keure. - Cursus 'communicatievaardigheid' en 'stijlwijzer' op http://toledo.khk.be

C. Aanbevolen leermiddelen

De aanbevolen oefenmaterialen vind je in de onderwijswerkplaats van het departement in Vorselaar. Leereenheid spreekvaardigheden - Huybrechts, G. (1999). Articulatie in de praktijk: consonanten. Leuven: Acco. - Huybrechts, G. (1999). Articulatie in de praktijk: vocalen en diftongen. Leuven: Acco. - Hogeschool van Utrecht. (1999). Boeiend voor de groep. Ontspannen en effectief spreken. [Cd-rom]. Utrecht: s.n. Leereenheid schrijfvaardigheden - Sevenhant, V. (2006). Spel correct. [Cd-rom]. Brugge: Die Keure. - Woordenlijst Nederlandse Taal. (2005). Samengesteld door het Instituut voor Nederlandse Lexicologie in opdracht van de Nederlandse Taalunie, met een Leidraad door Ludo Permentier. Tielt: Lannoo.

A. Types

  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50 Praktische proef 50 Praktische proef
50 Permanente evaluatie 50 Schriftelijk examen
Clausule: Een onvoldoende op één van beide leereenheden (spreek- of schrijfvaardigheden) leidt automatisch tot een onvoldoende (5/20) op de onderwijsactiviteit 'communicatievaardigheden'. - Oriënterend advies i.v.m. (1) spreek- en (2) schrijfvaardigheden (spelling) - Monitoraten
OA:
11267240
Code:
11267240
Vakcoördinator:
Els Geerts
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands