Verkoopactief onderhandelen (2007-2008)

In dit vak wordt de structuur van een commercieel gesprek bekeken. Volgende fasen worden besproken en geanalyseerd: entreefase, behoefteanalyse met vraagtechnieken, demo en argumentatiefase met het formuleren van verkoopsargumenten en het ontdekken van koopmotieven, oorzaken en behandelen van bezwaren, koopsignalen en afsluittechnieken. Belang van verbaal en non verbaal gedrag in een commercieel gesprek. Eigenschappen van een goed vertegenwoordiger.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Studenten moeten een verkoopsgesprek kunnen voeren met een medestudent als koper - studenten moeten het gesimuleerde gesprek kritisch kunnen analyseren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

een bachelor diploma vereist

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • Andere: individuele verkoopsgesprekken

B. Verplichte leermiddelen

Handboek operationele verkoop van W. Spruyt en L. Huysmans ,uitgeverij de boeck

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: gesimuleerde verkoopsgesprekken

B. Omschrijving

docent is na aspraak beschikbaar voor bijkomende info
OA:
02244053
Code:
02244053
Vakcoördinator:
Ria Beliën
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands