Algemene inleiding (Doel van een onderneming , Voorstellen van logistieke systemen, KOOP , Prestatie indicatoren, KPI, Valuestreammapping)
Marketing en logistiek (Verbanden tss marketing en logistiek, Doelstellingen binnen de onderneming, Productbeleid, ABC-analyse)
Customer service en logistiek (Wat is customer service, Stappenplan CS, Prestatie-indicatoren, ECR)
Inkoop en logistiek (Verantwoordelijkheden, Invloed van andere afdelingen op het inkoopproces, Inkoop en bedrijfstype, Strategisch inkoopmanagement, Inkoopproces, Centraal versus decentraal inkopen, Relaties met leveranciers, E-business en inkoop, Operationeel inkoopproces, Leveranciersbeoordeling)
Case
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
05. Leiding geven
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Het inkoopproces managen, rekening houdend met parameters als productlevenscyclus, prognose, planning, leveranciersevaluatie, leveringssnelheid, taal van de leverancier.
C02 Bij de inkoop communiceren in de bijhorende taal en rekening houden met de taal van de leverancier.
C03 Het productieproces managen, rekening houdend met parameters als orderspecificatie, prognose, productie- en distributieplanning, beschikbare capaciteit, productielay-out, leveringssnelheid, materiaalbehandeling, stockbeheer.
C04 Het magazijnproces managen, rekening houdend met parameters als productspecificatie, in-, op- en uitslagstrategieën, conditioneringseisen, voorraadprognose, opslag- en handlingcapaciteit, opslag-technische beperkingen, productidentificatiesystemen.
C05 Het distributieproces managen, rekening houdend met parameters als orderspecificatie, leveringsvoorwaarde, prognose, productie-, distributie- en transportplanning, verpakkings- en transporteis, vervoersmodi en hun specifieke capaciteiten.
C06 Kan de documentenstroom van alle soorten distributie managen.
C07 Kan bij het distributieproces communiceren in de bijhorende taal.
C08 Kan de kost en outsourcing van de integrale logistieke keten beheersen.
C09 Rekening houden met kwaliteitszorg, en de invloed daarop van parameters als wetgeving en kwaliteitseisen intern en extern.
C12 Managementvaardigheden beheersen waarmee problemen van strategische en tactische aard kunnen aangepakt worden.
C13 Bezit de noodzakelijke technische kennis van een integrale logistieke keten.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
cursus
materiaal op leeromgeving
materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Raf Meylaers, Logistiek Management, niet gepubliceerde cursus