De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- Voorstelling van de aarde: topografische kaart, kaartprojecties, luchtfotografie, toepassingen in het dagelijkse leven, parate kaartkennis van België
- Plaatsbepaling op aarde, bewegingen van aarde en de gevolgen ervan
- Weer en klimaat: atmosfeer, elementen van het weer, weerkaart, factoren die het klimaat bepalen, klimaat en vegetatie-indeling
- Bodemkunde en geologie: basisbegrippen, mineralen en gesteenten
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- De student beheerst de parate kaartkennis van België
- De student kan op een functionele manier met topografische kaarten werken
- De student kan de bewegingen van aarde omschrijven en de gevolgen daarvan voor het klimaat beschrijven
- De student kan de klimaat- en weerelementen omschrijven en op basis daarvan een eenvoudig klimaatonderzoek uitvoeren
- De student kan gesteenten herkennen en determineren en een eenvoudig bodemonderzoek uitvoeren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: atlas
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas, Wolters Plantyn, 2004
Verbist C., Werkatlas België, Wolters Plantyn, 2000
Van Hecke e.a., Wereldvisie 1, Uitgeverij Pelckmans
Van Hecke e.a., Wereldvisie 2, Uitgeverij Pelckmans
Van Hecke e.a., Wereldvisie 5-6 ASO Wetenschappen, Uitgeverij Pelckmans
Tibau G. e.a., Basisvaardigheden aardrijkskunde 1, De Boeck, 2006
Tibau G. e.a., Basisvaardigheden aardrijkskunde 2, De Boeck, 2007
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- Andere: oefeningen, presentaties
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Schriftelijk examen met mondeling gedeelte in januari: 70%
Permanente evaluatie: 30%
Derde examenperiode: zoals 1ste en 2de
monitoraten: docent- en studentgestuurd