Culturele functie (2007-2008)

Kunst en cultuur in relatie tot sociale thematieken, en de historische context. Muzische vorming als methodiek waar taal tekort schiet in het werken met mensen, in de sociale, de socio-culturele en de welzijnssector, en de rol van de S.C.W.-er hierbij. Sociaal cultureel netwerken, een werkwoord. Animatie en ontmoeting, geen vrijblijvend ont-moeten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
  • C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
Toelichting:
1. Openstaan voor allerlei vormen van (hedendaagse) kunst, er kritisch kunnen over nadenken, en er vanuit een persoonlijk gevoel voor kunst in brede zin, over kunnen praten. Zich kunnen verbinden met de cultuur van/en diverse doelgroepen 2. Cultuur hanteren als bindmiddel tussen mensen. Eigen culturele netwerken ontwikkelen, en deze activeren naar diverse doelgroepen toe. 3. Gaandeweg een eigen methodiek ontwikkelen, waarin muzische werkvormen binnen een ruimere methodiek geïntegreerd zijn.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basis agogiek en algemene basismethodieken van de SC-er in het werken met mensen. Basiskennis over het sociaal-culturele werkveld in Vlaanderen

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

D. De Waele, e.a., 2007, Cursus "Major SCW Culturele Functie" Niet gepubl., K.H.K., Geel, 25 p. Hendriksen, J. & DE WIT, A., Het thema centraal. Theorie en praktijk van de themagecentreerde interactie. Soest, Nelissen, 2004.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
04232122
Code:
04232122
Vakcoördinator:
Dinora De Waele
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands