ZWEMMEN EN WATERGEWENNING BIJ KLEUTERS
Het eerste deel van zwemmen wordt er aandacht besteed aan het zwemmen op eigen niveau en een stukje reddend zwemmen. Er wordt van jou verwacht dat je bekwaam bent in een aantal zwemvaardigheden. Dit om nog meer inzicht te krijgen in het zwemmen en de activiteiten van watergewenning op veilige manier te laten verlopen.
In het tweede deel krijg je hier achtergrondinformatie over hoe je bij kleuters watergewenning kan ontwikkelen en je bekwaamt je in de didactische vaardigheden om kleuters in het zwembad te begeleiden bij watergewenning.
DANS- EN BEWEGINGSEXPRESSIE
We behandelen bij dans twee dansvormen die zeer relevant zijn voor het kleuteronderwijs:
Dansexpressie:
In het eerste jaar maakte je reeds kennis met deze dansvorm, zij het op eigen niveau. In het tweede jaar werken we verder aan deze vaardigheden op eigen niveau, maar kijken we ook hoe je deze dansvorm kan toepassen in de kleuterklaspraktijk. Je krijgt dus een methodisch-didactische ondersteuning die je in staat stelt dansvertalingen te maken en deze te ordenen tot een prikkelende dansles voor kleuters. Muzische doelen staan hier centraal.
Danslabo:
Je bouwt, vanuit de ideeën van kleuters, een gestructureerde dans op. Dit gebeurt volgens de methodiek die gekend is onder de naam "danslabo".
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Verwerven en verwerken van informatie : de student kan inhouden opzoeken en selecteren om een les dansen en watergewenning voor te bereiden
Creativiteit : de student kan de inhoud creatief verwerken
Samenwerken : de student kan samen werken met andere studenten
Kritische reflectie : de student kan zijn lessen vanuit eigen reflectie bijsturen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan de activiteiten rond dans en watergewenning, vanuit je methodische achtergrond, op een ontwikkelingsgerichte manier begeleiden.
De student kan de beginsituatie van de kleuters op het gebied van dans en watergewenning, op een realistische manier inschatten.
De student kan de juiste impulsen geven om de ontwikkeling van de kleuters te stimuleren bij watergewenning, bewegingsexpressie en dans.
De leraar als opvoeder
De student kan, via dans- bewegingsactiviteiten, een positief leefklimaat creëren binnen de groep. Respect voor ieders identiteit en vaardigheid staan hierbij voorop.
De student kan de mogelijkheden erkennen en benutten om, binnen dans- en bewegingsactiviteiten, te werken aan de sociale vaardigheden van kleuters.
De student heeft kennis van de maatschappelijke ontwikkelingen en tendensen binnen dans en muziek. De student kan hier kritisch over redeneren en deze tendensen op een gepaste en aanvaardbare wijze integreren in zijn klasaanbod.
De student kan zijn eigen expressievaardigheden gebruiken om tot een veelzijdige communicatie met kleuters te komen.
De student heeft aandacht voor het stellen van grenzen in functie van de veiligheid.
De leraar als inhoudelijk expert
De student is vaardig in het water en kan zwemmen.
De student kan activiteiten rond dans en watergewenning op een verantwoorde, creatieve manier op te bouwen en maakt hierbij gebruik van de aangebrachte didactische inhouden
De student kan vanuit deze betekenisvolle dansvertalingen maken.
De leraar als organisator
De student kan methodisch-didactische vaardigheden gebruiken om het aanbod rond dans en watergewenning vlot en kindgericht en veilig te laten verlopen.
De student kan in het zwembad veilige en stimulerende ervaringssituaties opbouwen en organiseren.
De student kan deze activiteiten plannen binnen een evenwichtig opgebouwd dag- en weekplanning.
De leraar als onderzoeker, als innovator
De student kan deze activiteiten vanuit reflectie op de eigen ervaringen en die van anderen bijsturen.
De leraar als partner van ouders/verzorgers
De student kan op een heldere manier over de inhoud en organisatie van deze activiteiten communiceren met de ouders.
De leraar als lid van een schoolteam
De student kan deze activiteiten organiseren in overleg met collega's (denk aan verplaatsing naar het zwembad, gebruik van de turnzaal, de muziekinstallatie,...)
De leraar als partner van externen
- Je kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden zoals busvervoer, zwemaccommodatie,....
De leraar als cultuurparticipant
- Je kan tendensen binnen dans kaderen binnen de tijd (vroeger en nu) en ruimte (hier en elders) en de relevantie voor je klaspraktijk realistisch inschatten en toepassen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus docent
- watergewenning
- dansen met kleuters
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- Andere: watergewenning: stagelessen met kleuters
B. Omschrijving
A. Types
- presentatie
- praktische proef
B. Omschrijving
Dansen 55%
EVALUATIEVORMEN
|
Welke evaluatievormen ga je gebruiken en hoe zijn de punten verdeeld?
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
10%
|
Permanente
|
100%
|
Praktische proef
|
|
|
90%
|
Praktische proef
|
|
|
|
Info praktische proef : zie cursus.
Zwemmen en watergewenning 45%
EVALUATIEVORMEN
|
Welke evaluatievormen ga je gebruiken en hoe zijn de punten verdeeld?
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
45%
|
Praktische proef
|
45 %
|
Praktische proef
|
|
|
55 %
|
Taak en presentatie
|
55 %
|
Presentatie
|
|
Tijdens de coaching kunnen de studenten de opdrachten inhoudelijk bespreken.
Begeleiding : 2 u coaching
|
1 u coaching : dansopracht
|
1 u. coaching : opdracht watergewenning
|