Deze opleidingsactiviteit brengt een gedetailleerde beschrijving van de belangrijkste scheidingsmethoden, met name diverse soorten van extracties, chromatografie en elektroforese. Tevens wordt massaspectrometrie uitgebreid behandeld en komen koppelingen van scheidingstechnieken met deze techniek aan bod (LC-MS, GC-MS). Voor elk van de besproken methodes worden de achterliggende principes toegelicht, wordt de technische uitvoering beschreven, worden de mogelijkheden en de beperkingen aangegeven en komen typische toepassingen aan bod. De cursus streeft eveneens naar inzicht in de samenhang van de verschillende methodes.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiƫntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
Toelichting:
Competenties:
- de studenten kennen de achterliggende principes van de beschreven methodes en kunnen deze in eigen woorden uitleggen.
- de studenten kunnen de begrippen die betrekking hebben op de beschreven methodes omschrijven en toepassen.
- de studenten kunnen de technische uitvoering van de besproken methodes uitleggen.
- de studenten kunnen mogelijke interferenties en toepassingen van de methodes omschrijven.
- de studenten hebben inzicht in de samenhang van de verschillende methodes en in de mogelijkheid van koppeling van methodes.
- de studenten kunnen de verschillende methodes vergelijken op het gebied van prestatiekenmerken, mogelijkheden en beperkingen.
Extra competentie:
- de studenten kunnen voor een gegeven probleem de meest geschikte analysemethode selecteren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- algemene chemische en fysische grondbeginselen aangeleerd in het eerste jaar
- rekenvaardigheid
- de student moet de reeds verworven kennis kunnen toetsen aan de praktijk
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Kristien Schoone, Mik Van Der Borght, Analytische Chemie: Scheidingsmethoden. 2005. niet-gepubliceerde cursus. KHKempen, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
- D.A. Skoog, D.M. West; F.J. Holler (2004). Fundamentals of analytical chemistry. 7e editie. Saunders College Publishing
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
De inhoud van het OA wordt via een schriftelijk examen geƫvalueerd. Hierbij komt een variatie aan vraagvormen aan bod. Een gedeelte van de vragen bestaat uit interpretatie van chromatografische data, daarnaast komen vragen aan bod m.b.t. het formuleren van definities en illustreren met voorbeelden, het evalueren van uitspraken op hun juistheid, principes, technische uitvoering, voor- en nadelen en toepassingen van de diverse besproken methodes en technieken, vragen naar verbanden tussen technieken etc.
Een voorbeeldexamen wordt volledig besproken in de laatste les van elk semester.
Tijdens de lessen hebben de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen. Ook buiten de lesuren en per mail kunnen vragen gesteld worden. Oefeningen worden klassikaal opgelost.
De PowerPointpresentaties en andere bijkomende informatie wordt op Toledo ter beschikking gesteld.