Cognitieve ontwikkeling deel 1 (2007-2008)

Volgende inhouden komen aan bod: - Denkontwikkeling en religieuze ontwikkeling bij kleuters. - Taal- en spraakontwikkeling bij kleuters. - Ontwikkeling van het wiskundige denken bij kleuters. - Ontwikkeling van het natuurbeeld bij kleuters.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
Denk -en redeneervaardigheid: - De student kan de theorie m.b.t. het wiskundig denken van kleuters, de taal en het natuurbeeld van kleuters linken aan de algemene ontwikkelingslijn binnen het denken van een kind. Het verwerven en verwerken van informatie: - De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven. - De student kan de opdrachten correct lezen en met alle gevraagde aspecten rekening houden, zodat de taak volledig is.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
Begeleider van leer -en ontwikkelingsprocessen: - De student kan op basis van de achtergrondkennis die hij binnen dit onderdeel verworven, gericht de cognitieve ontwikkeling van kleuters observeren. - De student kan spelmaterialen en ervaringssituaties creëren die gericht zijn op het wiskundige denken van de kleuter. - De student kan de taal van kleuters stimuleren d.m.v. uitspraakspelen. - De student kan ervaringssituaties creëren die inspelen op het natuurbeeld van kleuters. - De student kan correcte doelen voor de domeinen taal, wiskunde en natuur selecteren. Inhoudelijk expert: - De student kan weergeven hoe de denkontwikkeling bij kleuters en schoolkinderen verloopt. - De student kan weergeven hoe de ontwikkeling van het wiskundig denken bij kleuters verloopt. - De student kan weergeven hoe de ontwikkeling van het natuurbeeld bij kleuters verloopt. - De student kan weergeven hoe de ontwikkeling van de spraak- en taalontwikkeling bij kleuters verloopt. Organisator: - De student kan de ervaringssituaties gericht op het wiskundig denken, het ontwikkelen van het natuurbeeld of taal, gestructureerd schriftelijk voorbereiden. - De student kan ervaringssituaties gericht op het wiskundig denken, ontwikkelen van het natuurbeeld of taal, gestructureerd en veilig laten verlopen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

- Moduleboek: Cognitieve ontwikkeling deel 1 - Deelmoduleboek: denk-en religieuze ontwikkeling - Deelmoduleboek: Taal -en spraakontwikkeling - Deelmoduleboek: Natuur - Deelmoduleboek: Wiskundige initiatie - Eisenreich, W., Handel, A. & Zimmer, V. (2003) Dieren -en plantengids voor onderweg, Baarn: Tirion uitgevers. - Janssens, I. (2000). Wiskundige initiatie voor kleuters: Classificeren en seriëren. Mechelen:Wolters-Plantyn. - Janssens, I. (2000). Wiskundige initiatie voor kleuters: Getallen. Mechelen: Wolters-Plantyn - VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs. - Erkende Instantie r.-k. Godsdienst. (2001). Werkkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholiek kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP. - Onuitgegeven cursussen docenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • Andere: monitoraten

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
70 Schriftelijk examen 70 Schriftelijk examen
30 Taken 30 Taken
Coaching bij de taken
OA:
11260040
Code:
11260040
Vakcoördinator:
Leen Buts
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands