In het practicum worden proeven gedaan op proefstanden op industrieel formaat, gedeeltelijk met geautomatiseerde verwerking en gedeeltelijk manuele uitvoering.
Pompen
manometrische opvoerdruk, rendementen en vermogens van pompen en pompinstallaties,
stromingsweerstanden, berekenen van een leidingnet en belastingskarakteristiek.
Centrifugaalpompen en zuigerpomp
opstellen meetgegevens en pompkarakteristieken
serie- en parallel schakeling van pompen
Voor het inoefenen van de algemene principes van leidingverliezen wordt gebruik gemaakt van een softwarepakket.
Ventilatoren
werking van centrifugaalventilatoren, debietregelingen
opstellen meetgegevens en ventilatorkarakteristieken
axiale ventilatoren
Compressoren
metingen en berekening van volumetrisch rendement, compressiearbeid en rendementen
op een zuigercompressor en een schroefcompressor.
Vacuümpomp
metingen en berekening van volumetrisch rendement, pompsnelheid en rendementen
Bij de onderhoudstrillingsmetingen gaan we gebruik maken een van trillingsanalysator. Vooreerst wordt het systeem van conditiemetingen aangebracht, daarna wordt door gebruik te maken van FFT trillingsspectra en fasemetingen aan foutdiagnose gedaan, teneinde voorstellen te maken voor het te plannen onderhoud
Balanceren. Soorten onbalansen en balanceermethoden
Uitlijntechnieken met laser
Op een didactisch uitgebouwde koelinstallatie worden metingen uitgevoerd omtrend koeltechniek en luchtbehandeling. Tevens wordt ingegaan op het aspect warmtepomp.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
AB-01 en AB-02 De studenten plannen de taken die nodig zijn voor het uitvoeren van de proeven en verzamelen de nodige gegevens en apparatuur.
AB-02 en AB-04 Door het verwerken en analyseren van de meetresultaten en een passende synthese te maken krijgt de student een inzicht in de fysische wetten van het vakgebied .
AB-06 en AB-07 Door het werken in teamververband met een onderlinge taakverdeling en rollenpatroon, wordt communicatie, afspraken en werkverdeling aangeleerd.
AB-08 Tijdens de voorbereidingsfase is er door teamleider een overdragen van informatie en opdrachten de binnen de groep.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
AB-03 De meetresultaten dienen kritisch bekeken te worden, vooraleer ze te gebruiken voor verdere analyse. Tijdens de verslaggeving wordt een besluitvorming verwacht met een kritische analyse naar het waarom, de gevolgen van wijzigingen en de toepasbaarheid.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
C4 De proefopdrachten dienen vertaald te worden naar metingen. De meetresultaten dienen verwerkt te worden tot een wetenschappelijke verslag.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Continuïteitsprincipe, vergelijking van Bernoulli.
Inzicht in de eerste en tweede hoofdwet van de thermodynamica.
Inzicht in de basiskringprocessen van compressiekoelmachine en warmtepomp.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Van Mol Raymond (2007) Labo Toegepaste Mechanica. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 210p
C. Aanbevolen leermiddelen
Boek: Pompen (Bianchi-Büstraan)
A. Types
B. Omschrijving
De practicumopgaven worden in groepjes van 2 of 3 studenten uitgevoerd, op de proefstanden van het lab. Binnen deze groepjes wordt er gewerkt met een groepsleider en een verslaggever.
De zittingen worden in twee proevensessies verdeeld van korte en lange proeven.
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Permanente evaluatie en opvolging van verslaggeving.
Na elk van de twee proevensessies wordt een test gehouden.
Tijdens en na de labozitting. Bureel docent en e-mail.