Module 1 : Een handelingsgerichte kijk op specifieke onderwijsbehoeften (2007-2008)

Onderwerpen die aan bod komen, zijn: - handelingsplanning en diagnostiek - orthodidactiek taal en wiskunde - leer- en ontwikkelingsstoornissen - gedrags- en emotionele problemen

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
De cursist kan: - specifieke onderwijsbehoeften analyseren d.m.v. observatie, diagnostische toetsen, handelingsgerichte diagnostiek, gesprekken met betrokkenen - handelingsplannen op basis van geïndividualiseerde doelen opstellen, evalueren en bijsturen - leerlingen met individuele zorgvragen remediëren en ondersteunen - kinderen met specifieke onderwijsbehoeften benaderen vanuit hun mogelijkheden en groeikansen. - handelingsplannen kaderen in school- en groepswerkplanning. (nog beperkt) - de leeromgeving voor kinderen met specifieke onderwijsleerproblemen of -stoornissen optimaliseren - klasinterne hulp bieden bij differentiatie op individueel of subgroepniveau - begeleiden bij het signaleren, analyseren en antwoord bieden op zorgvragen - initiatief nemen tot het vergroten van de eigen kennis en vaardigheden - de eigen kennis en vaardigheden bijsturen d.m.v. zelfstudie - het eigen handelen steeds kritisch bevragen door individuele reflectie en het bespreken met anderen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

onuitgegeven cursus van de docent

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

De omschreven werkvormen kunnen mogelijk worden ingezet door de gastdocenten. Hoe zij dit invullen, kiezen zij zelf.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

Studietaak in groep met mondelinge presentatie: De cursist diept in kleine groep een thema/vraag/probleem uit dat hem interesseert (vanuit de werksituatie, persoonlijke interesse, ...). Dit gebeurt door zelfstudie waarbij verschillende bronnen kunnen worden geraadpleegd. Individuele praktijkopdracht: De cursist volgt één leerling met leerproblemen op de voet. Hij kan ook een groepje leerlingen begeleiden, maar 1 kind wordt dan extra belicht in de bespreking. De begeleiding gebeurt planmatig en steunt op een handelingsgerichte diagnose. De cursist zorgt zelf voor de selectie van deze leerling, na overleg met de supervisor. Vraaggestuurde begeleiding door (gast-)docenten of BNB-team. Ondersteuning bij de praktijkopdracht door supervisoren: op vastgelegde momenten in groep, tussendoor op individuele vraag.
OA:
10255227
Code:
10255227
Vakcoördinator:
Ellen Stoffels
Semester:
1+2
Studiepunten:
18
Onderwijstaal:
Nederlands