Thema 1: Ervaringsgericht zorgbreed onderwijs
Leerlingenbegeleiding
Differentiatie
Thema 2: Evalueren.
Thema 3: B.S.O. en BuSO
Thema 4: Onderwijsactualiteit
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
De werkvormen en opdrachten dagen je uit om je ideeën te communiceren aan de medestudenten en de docent.
Ook leer je verbanden zien tussen inhouden en kritisch omgaan met gegeven informatie.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
In functie van een groepsopdracht ben je in staat om in groep samen te werken aan eenzelfde eindproduct. Je deelt de verantwoordelijkheid voor het proces en het product.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student:
vanuit zijn kennis van het Ervaringsgericht Onderwijs (E.G.O.) een zorgbreed aanbod op klasniveau te doen; producten en processen van leerlingen evalueren; adequaat omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden; leerlingen begeleiden bij hun leerproces; zijn aanbod aanpassen aan de specificiteit van het B.S.O.; de specificiteit van het BuSO begrijpen.
Als opvoeder kan de student:
een positief leefklimaat creëren waarin hij oog heeft voor de specifieke pedagogische vraag van alle kinderen.
Als innovator en onderzoeker vergroot de student zijn reflectievermogen en is hij in staat om op zelfstandige manier een zelfgekozen thema ivm sociaal-emotionele problemen te onderzoeken
Als organisator kan de student in groep een hoekenwerk uitwerken voor de eerste graad van het secundair onderwijs.
Als lid van een schoolteam kan de student in groep opdrachten uitvoeren en de eigen pedagogisch-didactische aanpak bespreken.
Als cultuurparticipant kan de student actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Grondige beheersing van de leerinhouden van het eerste jaar van de opleiding.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- Andere: video
B. Verplichte leermiddelen
onuitgegeven cursussen van de docent; eigen notities; video's; artikels uit (pedagogische) tijdschriften; onderwijsblad 'Klasse'
Dochy, F., Schelfout, W. & Janssens S.(Red.) (2003). Anders evalueren. Assessment in de onderwijspraktijk.
Cego-cahier. Differentiatie in de klas. Omgaan met verschillen.(2005)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
40
|
schriftelijk examen
|
40
|
schriftelijk examen
|
100
|
schriftelijk examen
|
|
|
20
|
permanente evaluatie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|