Overgangsmodule fysica (2007-2008)

Vaktheorie: Elektriciteit: ladingen in rust; elektrisch veld; potentiaal; stroom; weerstand; stroomkringen; condensator; chemische werking.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen ... kan de student leerlingendenkbeelden opsporen en zo nodig aanpassen of ombuigen. Als inhoudelijk expert ... beheerst de student de inhoud, hierboven opgesomd. Hij kan de wetenschappelijke modellen, principes en wetten van de achtergrondleerstof interpreteren en situeren in het bouwwerk van de fysica. De student gebruikt consequent de wetenschappelijke onderzoeksmethode in al zijn didactische opdrachten. Hij kan vlot experimenten uitvoeren, gericht op de te onderwijzen leerstof. Voor een aantal experimenten kan hij de PC gebruiken. Als organisator ... kan hij de didactische infrastructuur onderhouden en beheren. Als innovator en onderzoeker ... kan de student een aantal experimenten uittesten op zelfstandige basis. Hij kan de resultaten verwerken in een verslag. Als cultuurparticipant ... kan de student fysica duiden als een historisch en cultureel verschijnsel. Hij kan het belang aantonen van deze wetenschap voor de maatschappij. De student is erop gericht om fysica te linken aan de leefwereld.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Leerinhoud elektriciteit uit de basiscursus fysica 1 BaSO van de drie vakkenstructuur. Van de student wordt een brede interesse verwacht, ook buiten de te onderwijzen leerstof.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Vakinhoud: cursus docent: "Fysica 1 overgangsmodule" - Bibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften. - Vaklokaal: materieel voor demonstraties en practica, handleidingen Labsoft en Coach - Leerplatform Toledo - Notities door studenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Hoorcollege: doceerfasen en vooral onderwijsleergesprek. Demonstratieproeven, video, powerpoint, grafisch rekenmachientje en computermetingen, nemen een belangrijke plaats in. Werkcollege: oefeningen oplossen en didactische opdrachten. Labo: laboratoriumoefeningen uitvoeren; de metingen worden verwerkt in een verslag. Begeleide zelfstudie: een deel van de cursus wordt zelfstandig verwerkt; de docent treedt hierbij op als procesbegeleider.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Het examen handelt over theorie, denkvragen, oefeningen, proeven en practica. Het bestaat uit een schriftelijk en een mondeling gedeelte.
OA:
10256270
Code:
10256270
Vakcoördinator:
Marc Van Dooren
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands