Informatica vakdidactiek (2007-2008)

  • Je leert presentaties vanuit didactisch oogpunt bekijken.
  • Je bestudeert handboeken en leerplannen voor verschillende richtingen in ASO, TSO en BSO.
  • Je diept werkvormen en concepten uit.
  • Je maakt analyses, studies en verricht je onderzoek naar bestaande en nieuwe evaluatiemethodes.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - de student kan verschillende werkvormen in eenles toepassen en weet daarbij ondersteunend gebruik te maken van presentaties, multimedia en mediamaterialen - de student dan een lesvoorbereiding informatica uitschrijven, voor eender welk onderwerp en eender welke studierichting in de 1ste en 2e graad Secundair Onderwijs, die logisch en didactisch opgebouwd is. Bovendien kan de student deze les realiseren.
Als onderzoeker en innovator - de student kan verschillende evaluatievormen analyseren en contextueel toepassen - de student verwerft inzicht in en overzicht over verschillende handboeken en leerplannen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student kan rekenen en bouwen op een creatieve, open en gedreven houding, ondersteund door kennis en ervaringen opgedaan tijdens het eerste jaar vakdidactiek.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Teksten en syllabus via de hogeschool

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • discussieseminarie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 Permanente evaluatie 100 Taak
OA:
11261111
Code:
11261111
Vakcoördinator:
Jean-Pierre Pluymers
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands