- oorzaken handicaps en beperkingen en beeldvorming
- diverse doelgroepen zoals ADHD-kinderen, motorisch, visueel en auditief gehandicapte kinderen, kinderen met het syndroom van Down, pleegkinderen, kinderen met gescheiden ouders, autistische kinderen, mishandelde kinderen ....
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C08 Partner van externen.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student maakt kennis met de diversiteit van problematieken en de mogelijke oorzaken
- de student ontwikkelt gevoeligheid voor de complexiteit van deze problematieken.
- de student krijgt inzicht in specifieke problematieken met de bedoeling zijn pedagogisch-didactisch handelen optimaal af te stemmen op deze kinderen.
- de student krijgt oog voor de mogelijkheden van deze kinderen en voor hun overeenkomsten met gewone kinderen.
Opvoeder
-de student ontwikkelt openheid voor kinderen die anders zijn
-de student ontwikkelt een gevoeligheid voor de leef- en belevingswereld van de gehandicapte
Partner van ouders en verzorgers
-de student ontwikkelt gevoeligheid voor de beleving en het verwerkingsproces van de ouders van gehandicapte kinderen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- discussieseminarie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- open boek
B. Omschrijving
mondeling openboekexamen dat meetelt voor 40%