Doelgroepen (2007-2008)

- oorzaken handicaps en beperkingen en beeldvorming - diverse doelgroepen zoals ADHD-kinderen, motorisch, visueel en auditief gehandicapte kinderen, kinderen met het syndroom van Down, pleegkinderen, kinderen met gescheiden ouders, autistische kinderen, mishandelde kinderen ....

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C08 Partner van externen.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - de student maakt kennis met de diversiteit van problematieken en de mogelijke oorzaken - de student ontwikkelt gevoeligheid voor de complexiteit van deze problematieken. - de student krijgt inzicht in specifieke problematieken met de bedoeling zijn pedagogisch-didactisch handelen optimaal af te stemmen op deze kinderen. - de student krijgt oog voor de mogelijkheden van deze kinderen en voor hun overeenkomsten met gewone kinderen. Opvoeder -de student ontwikkelt openheid voor kinderen die anders zijn -de student ontwikkelt een gevoeligheid voor de leef- en belevingswereld van de gehandicapte Partner van ouders en verzorgers -de student ontwikkelt gevoeligheid voor de beleving en het verwerkingsproces van de ouders van gehandicapte kinderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • discussieseminarie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • open boek

B. Omschrijving

mondeling openboekexamen dat meetelt voor 40%
OA:
11261282
Code:
11261282
Vakcoördinator:
Betty Palmans
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands