Water: eigenschappen, kwaliteit
Voedingsoplossingen berekenen
Teeltsystemen: substraatteelt, hydrocultuur
Technische uitrustingen: meetsensoren, dosering van de meststoffen, druppelsystemen, automatisatie van de watergift, specifieke substraatapparatuur
Methoden van watergeven, putboren, hyperfiltratie, wateropslag, pompen en hun kenmerken, oefeningen op manometrische opvoerhoogte, leidingen en hulpstukken, leidingsweerstanden
Berekenen van en beregeningsinstallatie, kasberegening, sproeiers voor openluchtteelten en kasteelten
Het weer, natuurkundige aspecten van klimaatsregeling
Het Mollier-diagram: gebruik , vochtdeficiet; dauwpunt; dampspanning; natte boltemperatuur
Licht en straling: zonlicht – zonnestraling, groeilicht, meten van licht, stralingssom
corrigerende organen: verwarming, belichting, luchten, bevochtiging, afschermen, ventilatie, CO2-dosering
Meetapparatuur: temperatuurmeting, vochtmeting, lichtmeting, CO2-meting, windrichting- en windsnelheidsmeting, regenmelder
Regeltechniek: opbouw van een digitale regelaar, aan/uitregelingen, regeling luchten
bespreking van volgende trekkeronderdelen: koppelingen, versnellingsbakken, aftakas, differentieel,wielaandrijving, banden en wielen, vooras, stuurinrichting, bedieningsorganen, veiligheid en comfort
praktische bespreking aan de hand van demomateriaal
brandstofbesparing bij een tuinbouwtrekker bij verschillende werkzaamheden
onderhoud van een trekker, waarop letten bij de aankoop van een trekker
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Studenten kunnen specifieke onderdelen en de werking van verschillende substraatsystemen weergeven.
Studenten kennen de eisen van water en waterkwaliteiten voor de planten.
Studenten zijn in staat voedingsoplossingen te berekenen uitgaande van een basis-ionenbalans van verschillende gewassen.
Studenten hebben inzicht in de beschikbaarheid van water, waterwinning en methoden van water geven.
Studenten kunnen de karakteristieken van beregeningspompen verklaren.
Studenten kunnen een watervoorzieningsinstallatie berekenen en de juiste materialen adviseren.
Studenten kennen mogelijke automatiseringstechnieken.
Studenten krijgen inzicht in de verschillende processen die het klimaat bepalen buiten en in de serre.
Studenten kunnen de meet- en regeltechnieken van het klimaatsproces uitleggen. Ze zijn in staat de werking van de verschillende apparaten te bespreken.
Studenten begrijpen de opbouw van een digitale klimaatsregelaar.
De studenten moeten alle onderdelen van en aan de motor kunnen benoemen.
De studenten moeten de verdere onderdelen aanwezig op een trekker, buiten de motor, kunnen beschrijven en de werking kunnen uitleggen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving