A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Kritisch reflecteren
- de student kan kritisch kijken naar praktijkvoorbeelden van zingen met kleuters en een eigen mening verwoorden aangaande het belang van de integratie van muziek in het kleuteronderwijs.
Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
- de student ziet in dat de vaardigheden spelen en zingen moeten onderhouden worden om voor de nodige kwalitiet te zorgen en steeds kunnen blijven evolueren.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Begelieder van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student kan de juiste liederen selecteren bij een bepaalde kleuterleeftijd, belangsstellingscentrum, ... en deze gerbuiken van de muzikale ontwikkeling van kleuters
- de student kan instrumenten integreren bij het ondersteunen van de muzikale ontwikkeling van kleuters
Inhoudelijk expert
- de student kan een toon juist overnemen en zuiver zingen met een juist stemgebruik met de nodige aandacht voor articulatie, ademhaling en expressie.
- de student kan een uitgebreid liedrepertoire zingen en spelen
- de student kan creatief omgaan met bestaande liederen
- de student kan zelf goede liederen selecteren en zijn keuze motiveren
- de student kan een lied aanleren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Studiemateriaal ontwikkeld door de docent :
- Rymen, K. (2006).
Liedboek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Rymen, K. (2007).
Moduleboek muzikale vaardigheid. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Website :
http://www.liedboek.be
- Rymen, K. (2007).
Doepakket blokfluit. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Rymen, K. (2007).
Stemvorming. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Rymen, K. (2007).
Het kleuterlied. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Rymen, K. (2007). Muzikale opvoeding in het kleuteronderwijs
. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- praktische proef
- individuele taak
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
80
|
Praktisch examen
|
80
|
Praktisch examen
|
|
|
20
|
Permanente evaluatie
|
20
|
Permanente evaluatie
|
De gedifferiëntieerde leerroute wordt verder uitgestippeld.
De student is vrij alle contacturen, moniotraten en coachingsmomenten te volgen.