Leerplan 1ste graad
Doelen wiskundeonderwijs
Begrippen, formules en stellingen aanbrengen
Gebruik van contexten in wiskunde
Oefeningen in de wiskundeles (organisatie, werkvorm, keuze van oefeningen, verbeteren)
Vlakke meetkundeprogramma's
Vraagstelling
Bordplan en werkbladen
Nabespreking stage
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan:
-) het leerplan van de eerste graad gebruiken bij het kiezen en formuleren van doelen, het selecteren van leerinhouden en het achterhalen van de inhoudelijke beginsituatie
-) begrippen, formules en stellingen op een didactisch verantwoorde manier aanbrengen
-) een les opbouwen met contextvoorbeelden die de bruikbaarheid van wiskunde illustreren
-) een opbouwende vraagstelling hanteren
-) geschikte leermiddelen kiezen en opstellen
-) een overzichtelijk bordplan opmaken
-) gepaste oefeningen selecteren bij de doelen van de les
-) oefen- en verbetermomenten op een gepaste manier opstellen
-) software voor vlakke meetkunde functioneel gebruiken
2. Inhoudelijk expert
De student kan de algemene doelen en didactische principes van het wiskunde-onderwijs opsommen, uitleggen en illustreren met voorbeelden uit de eerste graad
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: leerplan eerste graad
B. Verplichte leermiddelen
Docentencursus.
C. Aanbevolen leermiddelen
Handboeken wiskunde van de eerste graad A-stroom.
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- open boek
B. Omschrijving
De docent is bereikbaar via de khk-mail.