- Watergewenning, kleuterzwemmen
- Methodiek schoolslag en borstcrawl
- Keerpunt schoolslag en borstcrawl
- Rugcrawl
- Afstand zwemmen
- Synchroon zwemmen
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Studenten beheersen een basis aan inhoudelijke expertise i.v.m. zwemmen.
1. Zwemslagen en keerpunten correct kunnen uitvoeren P
2. Zwemuithouding verbeteren P
3. Kunnen hanteren van de correcte terminologie T
4. Bewegingskenmerken gestructureerd kunnen verwoorden T
5. Didactiek van het zwemonderwijs kennen T
6. Een methodisch verantwoorde opbouw kennen van watergewenning tot kleuterzwemmen tot het aanleren van de zwemslagen T
7. Meest voorkomende fouten kennen, mogelijke oorzaken kennen, kunnen remediƫren P + T
8. Zwemspecifieke didactische principes respecteren bij het voorbereiden van zwemlessen T
9. Gespecialiseerde vakliteratuur kunnen hanteren T
B. Studenten kunnen opvoeden en leerprocessen begeleiden via zwemmen.
C. de lkr als innovator: Studenten kunnen zelfverantwoordelijk leren i
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De elementaire watergewenning beheersen en de twee zwemslagen (schoolslag, crawl) technisch correct kunnen uitvoeren.
De student moet eveneens een didactische basis hebben in het zwemonderwijs.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Levenslang zwemmen in school, club en vrije tijd
Didactiek van het zwemonderwijs, W. Van Assche
onuitgegeven infobladen van Elke Poels
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- praktische proef
B. Omschrijving
zie syllabus
elke.poels@khk.be