Aardrijkskunde - vakdidactiek (2007-2008)

De vakdidactiek omvat volgende onderwerpen: - Verdieping van aardrijkskundige leermiddelen: handboeken en werkboeken, integratie van ICT - Didactiek van excursies en werkbladen - Verkenning van de eigen leefruimte: uitwerken van de principes van het omgevingsonderwijs in opdrachten - Opbouw van mentale kaarten en facetkaarten

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder, organisator, inhoudelijk expert-innovator en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kunnen studenten: - de actualiteit efficiënt volgen en verwerken in lessen aardrijkskunde van het secundair onderwijs - degelijke werkbladen opstellen - een handboek beoordelen - een documentatiemap voor de tweede graad samenstellen - op excursie werken vanuit de concrete geografische ruimte - de leerstofbenadering vanuit de eigen leefruimte toepassen en er lesmateriaal voor uitwerken - een excursie in de eigen leefruimte leiden en leerlingen begeleiden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

We verwachten van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: atlas

B. Verplichte leermiddelen

- Alle leermiddelen van het eerste jaar - Wereldvisie 3 ASO (handboek): zie boekenlijst - Cursus en excursiegidsen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: excursie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

100 % permanente evaluatie in de vorm van verslagen en opdrachten Docentgestuurd tijdens hoorcolleges Docentenbegeleiding bij oefeningen en opdrachten: feedback op verslagen, opdrachten en praktische uitvoeringen
OA:
10254261
Code:
10254261
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands