Vakdidactiek godsdienst (2007-2008)

Visie op levensbeschouwelijk onderwijs vanuit het raamplan. Kennismaking met de inhouden en werking van het raamplan. Vakspecifieke didactische invalshoeken.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen De student kan de levensbeschouwelijke beginsituatie van de lln achterhalen. De student kan correcte inhouden opzoeken en selecteren bij een opgegeven terrein uit het raamplan. De student kan kiezen voor een gepaste eenvoudige werkvorm die geschikt is voor een levensbeschouwelijke communicatie. Inhoudelijk expert De student kent de structuur en de logische opbouw van de terreinen van het raamplan De student kent de visie van het raamplan op levensbeschouwelijk onderwijs. Organisator De student beheerst de eerste aanzetten om vanuit deze visie lessen te maken en uit te voeren. De student kan een planning maken van een korte lessenreeks. Lid van de onderwijsgemeenschap De student ontwikkelt een beargumenteerde (d.w.z. logisch opgebouwde, coherente) visie op de plaats van het vak binnen de samenleving .

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50 P.E. 100 Schriftelijk
50 Schriftelijk
monitoraten en coaching
OA:
11268430
Code:
11268430
Vakcoördinator:
Frank Morlion
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands